vice desktopu na win

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Listopad 3 05:18:41 CET 2007

> Nezávislý desktopy už několik let umí drivery od nVidie a tipoval bych, že
> drivery na Radeony to umí taky. Freewarových aplikací bude taky víc než
> dost.
> Nezávislý Windows jedině přes nějaký virtualizační nástroj - Virtual PC,
> Virtual Server, VMWare, VMWare ESX a podobně, ostatně mám pochyby, že by na
> dvou monitorech dokázaly běžet dva linuxy opět bez virtualizace, ono by to
> asi vůbec nefungovalo...

Zdravím,
  ano, dokážou... Resp. samozřejmě je to jeden Linux, ale má plnohodnotné 2
grafické terminály a tedy na něm mohou pracovat 2 nezávislí uživatelé, což je
dle mne původní požadavek autora...
  Jelikož Linux je, stejně jako ostatní Unixy, avšak na rozdíl od windows XP,
od přírody plnohodnotně víceuživatelský systém, nemá sebemenších překážek,
bránících tomuto řešení.
Je pouze třeba
  - Videokarta se dvěma výstupy nebo 2 videokarty
  - 2 klávesnice (např. PS/2 a USB)
  - 2 myši (např. PS/2 a USB)
  - patchlý Xserver (tuším že jsou třeba 2 patche, jeden se jmenuje "MPX"
    - Multi Pointer Extension - a ten druhý zase separuje ty klávesnice
  - vhodné nastavení.
  Dále to lze dopiplat i např. více zvukovými kartami, přidělenými jednotlivým
terminálům, atd.
  Nu a dle výkonu stroje, velikosti paměti, atd., nejste rozhodně vázáni
jen číslem 2 :-).
  Podstatně jednodušší řešení, používaná v Unixovém světě už desítky let, pak
je použít tzv. X terminál, což je extrémně jednoduchý, obvykle bezdiskový,
tenký klient, připojený přes síť. Jedna rozumně výkonná mašina pak takových
uživatelů zvládá desítky. Vím, že ve světě windows tohle umí např. Citrix, ale
zatímco ten je produkt třetí strany a v zásadě jde o "dobastl" do architektury
systému, což způsobuje, že některé aplikace přes něj nechodí dobře, remote X
session je prostě koncepční vlastnost X protokolu a jako taková je zcela
transparentní - kromě extenzí např. pro přímý přístup do videopaměti (Xv,
MIT-shm), které pochopitelně přes dálkový přístup nejsou možné, vše běží zcela
transparentně.
   S pozdravem Pavel Troller