Normy

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Úterý Květen 22 15:54:41 CEST 2007

na tenhle problém jsme narazili u zažízení na měření kapacity baterek. Norma
říká, že v izolované soustavě musí být hlásič izolačního stavu. Jenže pro ss
soustavu 120V ho nikdo nedělá. Protože při vybíjení odpojujeme články, které
mají pod 1V,není problém (a tak to i děláme) vypnout stykače a při
připojování článků zrušit jejich sériové spojení. V tom prostoru je i
vypínač, který odpojí napájení stykačů (aby to nezáleželo jen na MCU). Je to
v "místním bezpečnostním předpisu" a el. provozovna má být :-))
uzamykatelná, obsluha je prokazatelně seznámená. Jaká je praxe jinde?
Baterky do 120V se běžně používají, každý si jen dává pozor aby se nechytnul
obou konců najednou (ta "nepřeklenutelná" vzdálenost je i v staré normě na
akumulátorovny) a hrabe se v tom klidně rukama (i já když na tom něco
měřím). Přesto že 120V je dost, ještě to snad nikomu nic neudělalao.
Anděl

----- Original Message -----
From: "Pavel Poucha" <papouch@papouch.com>
To: "'HW-news'" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, May 22, 2007 8:42 AM
Subject: RE: Normy

Dobrý den,

Normy závazné nejsou, ale z mechanismu zajištění např. bezpečnosti
vyplývá, že jejich dodržení je nejjednodušší cestou, jak vyhovět zákonu.

Velmi zjednodušeně např. k bezpečnosti: Výrobce musí zaručit, že
zařízení je bezpečné. Udělá tedy nějaká měření. Pak ale musí rozhodnout,
jestli to co naměřil bezpečné je nebo ne. A to udělá jednoduše právě
porovnáním s příslušnou normou.

Samozřejmě, nemusí se odkázat na normu, může stanovit jinak, že zařízení
bezpečné je. To je ale v praxi velmi obtížné a asi to bude přicházet v
úvahu jen v případech velmi speciálních, u různých jednoúčelových a
pokusných zařízení, v primárním výzkumu a pdodobně.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
papouch@papouch.com