Ucinnost LED (bylo: luxeon 3W seriove razeni ??)

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Prosinec 15 01:47:39 CET 2007

Mno, uprimne povedane som nepreliezol cely thread az na zaciatok, a uniklo mi, preco by sa mali porovnavat zobrazovace s cimkolvek. Myslel som si, ze ide o tie supersvietivky. Utkvelo mi v pamati, ako pan kolega RadekCX s nadsenim prehlasil, ze skusi tie Cree prezhavit. Citujem:
"jasne pokud nehonim ucinnost a zivotnost, ale jen svetelny vykon tak ma smysl zvysovat prikon."

V suvislosti s naslednou debatou o DO som to pochopil tak (mozno vadne), ze zvysovat mieni okamzity vykon za sucasnej zmeny striedy (s dodrzanim priemerneho vykonu) - padali tam cisla ako 1000% (to znie hrozivo).

Takze takto:
- ak sa zvysuje celkovy (integralny) prikon, tak jas zrejme narastie (nelinearne, s poklesom ucinnosti), ale v urcitom okamihu dojde k teplotnej degradacii. Nejaka bezpecna hranica byva pre DC prevadzku v datasheetoch uvedene.
- ak sa zvysuje pulzny prikon nad medze uvedene v datasheetoch (a ze tych udajov byva poskromne) pri dodrzani integralneho prikonu (t.j. so sucasnym zmensovanim striedy), pre oko sa zrejme bude jas znizovat (pretoze sa znizuje ucinnost) - podla konstrukcie to moze ale nemusi byt vyznamne; az dojde k nejakej degradacii (lokalne prehriatie, destrukcia privodov, nieco ine co neviem co je :-) ). Pre prenos udajov do dostatocne rychleho prijimaca, kde ide o okamzity vykon, to zmysel ma (zasa len po okamih degradacie a zasa s vedomim, ze ucinnost klesa). Toto vsetko plati, ak sa nejedna o superLED ci laser; ale to tieto supersvietivky pochybujem ze su.
- spominana degradacia moze (a byva) za takychto okolnosti okamzita, t.j. nejde o nejake "znizenie zivotnosti", ale o klasicke odprasknutie v zmysle svieti->nesvieti

Ja som sa napr. potykal aj s takym problemom, ze LED zhavene _katalogovym_ prudom ale v pomerne uzavretom priestore (citaj: bol tam riadny hic) odchadzali pri dlhodobej prevadzke ocividne na odtrhnuty bond (kontaktovaci drotik), pretoze kym boli studene, tak nesvietili, a ked sa zahriali, tak sa "opravili" a skokom zacali svietit...

wek