Re: Halogenová žárovka při 1/4 výkonu Pavlův pdf

gatilo gatilo@centrum.cz
Sobota Červen 17 12:11:58 CEST 2006

 17.6.2006, 11:14:46
Dobryn den
--
APa napsal:

> Necham se poucit, co jsem napsal spatne?

> Kdyby stacilo 5% k prodlouzeni zivotnosti o 50%, no tak prece by toho
> vyrobci nejak vyuzili a davno by to nejak implementovali, ne? Technika jde
> prece kupredu, s tim i ta ziovotnost, nebo snad ne???
Ono se to samozrejmne vyuziva, jen to neni vzdy patrne.
Napr.1) v dobach
kdy jsem delal na elektroudrzbe jednoho nejmenovaneho podniku jsme
meli na sklade dva druhy zarovek (ne halogenek ale obyc E27). Jedny
normalni a druhe "s dlouhou zivotnosti". Ty byly stejne jako ty prni,
jen byly vyrobeny na trochu vyssí napeti, takze po pripojeni do bezne
site jely jakoby na mene nez 100% U. Uvadena zivotno byla cca 3x delsi
nez u tech norm. Ale nic neni zadarmo, pokud zarovku podzhavite klesa
svetelny tok rychlej nez jeji prikon takze ucinost uz tak mizerna je
jeste mizernejsi. Kdyz nekdo dal do jednoho svitidla dve zarovky
steneho prikonu ale rozdilneho provedeni normalni/dlouhozijici, byl
ten rozdil jasne patrny na prvni pohled.
Napr.2) Nekteri vyrobci delavali(delaji) zarovky stejneho typu s
odstupnovanou zivotnosti dle prikonu - vyssí prikon = mensi zivotnost.
Vychazi se z toho ze cena zarovky a naklady na jeji vymenu jsou
nezavisle na jejim prikonu, kdezto cena spotrebovane energie s vykonem
roste. Proto je vyhodne pri vetsich prikonech pouzivat vyssi ucinosti
i za cenu castejsi vymeny.

Dneska s mohutnym rozsirenim vybojek uz tyhle jemne niance ustupuji.

Technicky pokrok sice muze zpusobit zlepseni nekterych parametru, ale
krivky se "pouze posunou" prislusnym smerem, jejich tvar bude zhruba
steny - to je ta fyzika.

> A Kdyz budu extrapolovat, tak mi to vyjde na nekonecno :-)
Kdyz budete extrapolovat k U = 0, pak ano - po zandbani kvantovych jevu
:-).
Krivka ucinnosti na uvedenem grafu, pokud by byla merena ve vetsim
rozsahu napeti by pravdepodobne nebyla "monotoni" ale obsahovala by
jakysi "hrb" dany halogenovym cyklem. Extrapolovat krivku zivotnosti
bude tedy INHO dosti zapeklite, na rozdil od tech ostatnich.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo@centrum.cz