Dotaz na tranzistor

Petr Zapadlo zapadlo@melzer.cz
Pondělí Prosinec 12 14:15:38 CET 2005

Dne po 12. prosince 2005 14:04 Milan Horák napsal(a):
> Zdravím,
>
> jde mi o to jak z 24V udělat TTL, viz obrázek.
> V tomto připadě tedy potřebuji znát hodnotu R1,
> aby mi např. "záhadně" neodcházely tranzistory.
Pokud Vam zahadne odchazi tranzistor zkuste upravit zapojeni nasledovne:

Z 24V odpor R1, ktery bude koncit v seriove dvojici diod (v propustnem smeru)
pripojene na zem. Z teto dvojice teprve bude R2 vest do baze.

takze pres odpor R1 a diody pustime napr 3mA.
R1= (24 - 1.2)/3mA

Na kolektoru mame odpor 4,7K
Ic = 5V/4.7K

Na diodach je cca 1.2V Takze R2 spocitame takto:
R2= 1,2 / (Ic/ h21e)

kde h21e muzete odhadnout na 100 - 150 (do toho se vleze temer kazdy
univerzalni tranzistor)

Zaroven je vstup ochranen pred nadmernym napetim, Vysoke napeti zpusobi
vyhoreni R1, ale ne tranzistoru

Pokud seriovou kombinaci diod nahradite vhodnou zenerkou, pak bude vstup
chranen i pred zapornym napetim.

Toz tak

S pozdravem
--