Re: Felicie a alternator -KONEC

radek kasal radekkasal@seznam.cz
Středa Duben 27 09:02:04 CEST 2005


Děkuji AZE a ostatním za pomoc.
 Dobrá věc se podařila a alternátor pracuje.

 Závada byla v proražené hlavní diodě. Oprava trvala do 5hodin a ale dalo by se to stihnout podstatně rychleji. Nejvíc času trvá rozebrání, neb šrouby nejdou povolit, vše je zoxidované a člověk neví jak na to aby něco nezničil. 

Stručně postup:
1) alternátor z vozu vyndat, před tim odpojit všechny vodiče, vyndat regulátor
2) vyndat 3 šrouby držící boční víka k sobě
3) vyšroubovat všechny matky (3 kusy) na zadnim víku
4) chytit alternátor do svěráku nebo tesařskou svorkou ke stolu a páčenim šroubováku, poklepen sejmout zadní víko. Jde to špatně.
5) odpájet statorové vinutí od bloku diod, (veškeré pájení lze dělat pistolovou pájkou)
6) proměřit diody a najít vadnou
7) podle potřeby odpájed diody, vytáhnout průchozí šrouby a rozdělat na více kusu tak, aby se mohlo k postižené diodě (pozor, zpětná montáž se dá logicky odvodit z tvaru dílu, ale je lépe si zapamatovat jak to bylo). Nemusí se odpájet všechny diody! 
8)nasadit kolem diody trubku a diodu vyklepat. Asi se zdeformuje čepička, nevadí, jižto má za sebou
9) svěrákem nalisovat novou diodu, naklepat ji pomocí kladívka se mi nepodařilo, ale asi by to tabé šlo. Svěrálem je to hned a v pohodě.
10) očistit od cínu všechny místa kam se bude pájet, stačí hodně kalafuny
11) sestavit chladiče a podložky, já jsem si provizorně fixoval díly pomocí šroubů, zapájet diody, usadit šrouby
12) připájet blok diod k statorovému vinutí
13) nasadit zadní víko motoru, protáhnout šrouby, stahnout víka k sobě
14) našroubovat matky, vložit regulátor, dát do auta, připojit kabeláž, nastartovat změřit napětí a odject.

Uvedená cesta je jedna z možných. Ted pár bytečných cest které vám seberou spoustu času a i peníze:
1) Nesundavat spodní kryty motoru. Alternátor lze vyndat z auta i bez demontáže spodních krytů motoru, šrouby jsou zarezlé a špatně přístupné
2) nesundavat z alternátoru (statoru) přední víčko, vrtulku, kolo pro řemenici - dá to spoustu práce a k opravě to nepotřebujete
3) Měnit přední ložisko nedoporučuji, neb je v přednim víčku a nejspíše pod zanýtovanym držákem.
4) Zadní, menší ložisko jsem neměnil, vypadalo jako ucházející, asi by šlo docela dobře sundat
5) rotorové kroužky jsem neměnil, ač vydřeně tak jsou do nich zatavené, rozpláclé konce rotorového vinutí a šahnout na to znamená ulomit konce a nejspíše převinutí rotoru
6) regulátor jsem neměnil, uhlíky jsou rozebíratelné jen silou destrukce

Měnit ložiska, rotorové kroužky a uhlíky se doporučuje všude možně, pokud jsou ještě ucházející tak to ale zvyšuje pracnost a riziko že to nedáte dohromady.

Pokud někdo touží po fotografiích jenž jsem pořídil necht napíše a pošlu je na jeho adresu. Holt jsou kolem 0,5M a nemam čas a chut se s nima párat, komprimovat je tak, aby byly menší a ještě vypovídající.  

Radek

   


================= Původní zpráva =================
Od (From): "AZE" <aze@seznam.cz>
Komu (To): "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Kopie (Cc): 
Předmět (Subject): Re: Felicie a alternator
Datum (Date): 25. 4. 2005 9:15
==================================================

> Ten blok (nový) někde mám a diody taky. Pošlete fotku.
> AZE
> 
> ----- Original Message ----- 
> From: "radek kasal" <radekkasal@seznam.cz>
> To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
> Sent: Monday, April 25, 2005 8:59 AM
> Subject: Re: Felicie a alternator
> 
> 
> Tak jsem trochu postoupil, diody mají v http://www.elancar.cz/kontakt.htm. 
> Jedna by měla stát cca 40Kč a nebo celý blok za cca 700Kč. Ted budu muset 
> alternátor rozebrat, nemáte s tim někdo zkušenosti nebo odkaz na montážní 
> postup?
> 
> Díky
> Radek
> ================= Původní zpráva =================
> Od (From): "radek kasal" <radekkasal@seznam.cz>
> Komu (To): "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
> Kopie (Cc):
> Předmět (Subject): Re: Felicie a alternator
> Datum (Date): 25. 4. 2005 8:44
> ==================================================
> 
> > Do alternátoru jsem se zatim nedostal (naražené hliníkové koncovky na 
> > rotorových plechách), tak jen co tuším skrze větrací otvory a otvor pro 
> > regulátor. Zřejmě je to půlkulaty hliníkový(na pohled) chladič-plech tvaru 
> > bumerangu (pulměsíc) v kterém jsou údajně zalisované diody. Alternátor by 
> > měl být na 70AH nebo 90AH a tak nevim nakolik to bude běžný typ diod.
> > Až to rozeberu tak pošlu fotku.
> > Radek
> > ================= Původní zpráva =================
> > Od (From): "AZE" <aze@seznam.cz>
> > Komu (To): "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
> > Kopie (Cc):
> > Předmět (Subject): Re: Felicie a alternator
> > Datum (Date): 25. 4. 2005 0:22
> > ==================================================
> >
> > > Dnes už nemám přehled, jaké jsou tam diody nebo bloky. Jak ten blok 
> > > vypadá?
> > > Nemůžete ho vyfotit?
> > > AZE
> > >
> > >
> > > ----- Original Message ----- 
> > > From: "Jaroslav Buchta" <buchta@compelson.cz>
> > > To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
> > > Sent: Sunday, April 24, 2005 8:48 PM
> > > Subject: RE: Felicie a alternator
> > >
> > >
> > > Tezka rada, nevim kolik normalne stoji diodovy blok, ale 2000 je extrem. 
> > > Uz
> > > ta cena za regulator, ja ho kupoval predminuly mesic za 250,-Kc. Takze 
> > > najit
> > > nejakou popularni  mistni prodejnu s autodily, kde maji na Skodu bezne 
> > > dily.
> > > Jednotliva dioda se asi da sehnat jeste hur, navic je to lisovane. Nebo 
> > > to
> > > vrakoviste...
> > >
> > > -----Original Message-----
> > > From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]On
> > > Behalf Of radek kasal
> > > Sent: Sunday, April 24, 2005 8:22 PM
> > > To: 'HW-news'
> > > Subject: RE: Felicie a alternator
> > >
> > >
> > > Lze vyměnit hlavní diodu a za jakou?
> > >
> > > Závada je mi jasná. Provedl jsem dodatečná měření a porovnal ze
> > > schématem co mi zaslal pan Jan mimo konferenci, porovnal z níže
> > > přiloženým popisem a musí být proražena jedna z hlavních diod mezi B+
> > > svorkou a vinutím. Její odchod byl zřejmě postupný a pro to ty průvodní
> > > jevy ze začátku při vyšších otáčkách.
> > >
> > > Chtěl bych zkusit výměnu diody či vrakoviště. Ač vím že Tukaz (dnes nemá
> > > nikdo jiný otevřeno) má ceny vyšší, tak 3500Kč za alternátor nebo 2000Kč
> > > za diodový blok se mi moc nelíbí.
> > >
> > > Radek
> > >
> > > > -----Original Message-----
> > > > From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]
> > > On
> > > > Behalf Of Jaroslav Buchta
> > > > Sent: Sunday, April 24, 2005 7:29 PM
> > > > To: HW-news
> > > > Subject: RE: Felicie a alternator
> > > >
> > > > Tak to je ovšem divne, pokud se nemylim, tak v alternatoru je 6 diod
> > > pro
> > > > hlavni a 3 diody pro budici napeti. Tzn, ze pokud se pripoji jen 12V
> > > na
> > > > sroubovaci svorku, melo by byt oddeleno diodami v zavernem smeru od
> > > vsech
> > > > dalsich obvodu. Diody pro budici napeti usmernuji proud primo z vinuti
> > > > (druhy konec ma diody spolecne). Pres kontrolku se pomaha nabudit. Z
> > > > Vaseho
> > > > popisu vyplyva, ze nejspis bude nejaka hlavni dioda prorazena, nebo
> > > nejaky
> > > > zkrat, regulator muze byt v poradku.
> > > > Ja mel zkusenost s tim, ze uhliky byly kratke a to vedlo k destrukci
> > > > regulatoru. Kdyz se mi zdalo, ze zarovky nejak moc sviti, tak jsem
> > > zmeril
> > > > napeti v siti a 19V!!!
> > > > Tak jsem jezdil pul dne, nez jsem sehnal regulator,  se zapnutymi
> > > vsemi
> > > > spotrebici vcetne vyhrivani skla, coz do 2500 ot. udrzelo napeti do
> > > 15V.
> > > > Po
> > > > vymene vse OK,neprejte si vyzkouset teplotu alternatoru,kdyz jsem
> > > menil
> > > > regulator - ale prezil.
> > > >
> > > >
> > > > -----Original Message-----
> > > > From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]On
> > > > Behalf Of radek kasal
> > > > Sent: Sunday, April 24, 2005 7:03 PM
> > > > To: 'HW-news'
> > > > Subject: RE: Felicie a alternator
> > > >
> > > >
> > > > Jak je dělané snímání napětí pro přístrojovou kontrolku, je to v
> > > pořádku
> > > > nebo je špatná nějaká dioda v alternátoru? Je správné chování podle
> > > > měření v bodu 2)
> > > >
> > > > Provedl jsem tyto měření při vytaženém klíčku od zapalování:
> > > >
> > > > 1) nic není rozpojené, přes kabel +12V teče do alternátoru z baterky
> > > > 2,8A, alternátor se hřeje, kontrolka nabíjení svítí.
> > > >
> > > > 2) vymontovaný regulátor (čouhající uhlíky jsou v pořádku). Přes kabel
> > > > +12V teče z baterie 190mA, kontrolka svítí. Regulátor nevím jak
> > > > proměřit, ale nevidím problém ho zítra koupit (V Tukasu za něj chtějí
> > > > 700 a ještě ho nemají). Ta svítící kontrolka mne zaráží. Měřenim jsem
> > > > zjistil že přes +12V kabel do alternátoru teče 190mA a pokračuje přes
> > > > kabel kontrolky na kontrolku do přístrojové desky kde přes ostatní
> > > > žárovičky na zem baterie. Svítí jen kontrolka nabíjení neb další
> > > > žárovičky se nerozsvítí (je jich víc paralelně mezi sebou).
> > > >
> > > >
> > > > 3)odpojený kabel pro kontrolku, regulátor v alternátoru, z baterie
> > > teče
> > > > 2.6A do alternátoru
> > > >
> > > > 4)odpojený kabel pro kontrolku, vyndaný regulátor,  do alternátoru
> > > > neteče žádný proud ( asi => není zkrat vinutí na kostru a nejsou
> > > > proražené usměrňovací diody)
> > > >
> > > > Děkuji
> > > > Radek
> > > >
> > > > > -----Original Message-----
> > > > > From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]
> > > > On
> > > > > Behalf Of mcmlxxx
> > > > > Sent: Sunday, April 24, 2005 5:48 PM
> > > > > To: HW-news
> > > > > Subject: Re: Felicie a alternator
> > > > >
> > > > > vymontuj ten regulátor jak píše Radek Kasal. Je to ta stříbrná věc
> > > na
> > > > > alternátoru a drží na 2 šroubech a jednom kabelu. Dej pozor - čouhaj
> > > z
> > > > > něj uhlíky. Až to budeš mít venku, lehce posoudíš stav uhlíků.
> > > > >
> > > > > xxx
> > > > >
> > > > > > Dobrý den. Máte někdo zkušenosti z opravou alternátoru na Felicii?
> > > > Dnes
> > > > > > při vyšších otáčkách začala svítit kontrolka dobíjení, proměřením
> > > > > > napětí jsem zjistil že napětí jde přes 14V. Viz první sloupeček.
> > > Při
> > > > tom
> > > > > > se mi podařilo nejspíše alternátor (asi regulaci ) nabourat, neb
> > > ted
> > > > to
> > > > > > reguluje správně, ale zase svítí kontrolka dobíjení při vytaženém
> > > > klíčku
> > > > > > od zapalování, tj. při vypnutém motoru. Proměřením na baterce nový
> > > > stav
> > > > > > nabíjení je ve druhém sloupečku.
> > > > >
> > > > > > 100ot/min - 13,68V,   13,16V
> > > > > > 200ot/min - 13,93V,   13,07V
> > > > > > 300ot/min - 14,25V,   13,19V
> > > > > > 400ot/min - 14,40V,   13,25V
> > > > >
> > > > > > Nemáte schema alternátoru + regulace, opravoval jste to někdo?
> > > > >
> > > > > > Radek

> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

____________________________________________________________
http://www.seznam.cz - e-mailová schránka 2000 MB



Další informace o konferenci Hw-list