[HWnews] Magneto (generator) u dvoudobeho motoru

Danhard danhard@volny.cz
Pondělí Březen 29 14:42:04 CEST 2004

Tedy baterky prehazuju ve Felicii za chodu, jen se to nesmi udelat s
vytocenym motorem !
Jednou jsem tahle "odtahl" nejakeho nestastnika z Mnichova az do Rokycan,
vzdy po hodine jsme baterky prehodili, ja dobijel a on jel na baterku :o)

Magneto bude mit vystupni napeti umerne otackam, proud do zkratu pujde s
otackami jen mirne nahoru.
Vystupni napeti bude nejaka zkreslena sinusovka, je to dane prumetem mag.
toku (naprazdno), ale take prumetem mag. odporu (slozka proudu nakratko).
Vinuti bude mit velkou induktivni slozku, coz muze zpusobit velke spicky pri
rychlem odpojeni zateze.

Nejjednodusi bude zapojit jen usmernovac a zmerit pro volnobeh a plne otacky
napeti naprazdno (mozna s nejakou predzatezi na spicky, staci 1k), nabijeci
proud s realnou baterkou a proud nakratko.

Regulaci si dovedu predstatvit i jako zkratovani vinuti magneta ...

Danhard
---------------------

Mám následující problém: u dvoudobého motoru jsou dvě magneta, první
slouží pro zapalování, druhé jako generátor k nabíjení palubního Pb Aku.
Pro nabíjení se používá polovodičový regulátor, který ovšem shořel a z
určitých důvodů nejde analyzovat jeho zapojení. Potřebuju ho tedy
nahradit; samotný princip je celkem primitivní (usměrňovač + regulátor,
resp. spíš omezovač s ev. proudovým omezením), ale není mi vůbec jasná
V-A charakteristika toho magneta.

Předpokládám, že se bude chovat podobně jako konstantně buzený
alternátor (má dvě cívky a na rotoru permanentní magnety - celkem
klasika) - jaký ale bude průběh výstupního napětí (vždy sinusový nebo
ne? - podle mě to záleží na rozmístění magnetů na rotoru a průběhu mag.
pole při otáčení) a hlavně jak se bude chovat při chodu naprázdno? Bude
výstupní napětí něčím limitované? Znám (naštěstí jen z vyprávění)
destrukci usměrňovače u alternátoru při odpojení aku za chodu a u
magneta mě to zajímá právě kvůli tomu, že regulace nabíjení nebude
zajištěna změnou buzení (jako u alternátoru), nýbrž v limitním případě
vlastně odpojením toho magneta a jeho chodem naprázdno. Možná by pomohla
nějaká předzátěž ještě před usměrněním, ale spíš by mě v tuhle chvíli
zajímalo na teoretické úrovni, zda bude nutná....

Možná se s podobnou problematikou někdo z přítomných už setkal a ušetří
mi čas :-)

Díky

Jirka