Magneticke materialy

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 14:55:10 CET 2004

Al je indukcnost jednoho zavitu navinuteho do daneho jadra
jednotkou je nH/z.

Pokud jej chcete zjistit, zmerte indukcnost a Al vypoctete:

Al = L/n^2     [nH/z, nH]

(pro vypocet poctu zavitu civky zadane indukcnosti pak
pouzijete n = odmocnina(L/Al) [nH, nH/z])

Indukcnost zmerte bud vhodnym mericim pristrojem, nebo
si muzete vybrat ze 3 metod bez nej:

1. Mate-li blize k VF, udelejte s civkou s timto jadrem oscilator,
zmerte kmitocet a vypoctete indukcnost:

L = 25330/(f^2 * C)    [uH, MHz, pF]

2. Take nemusite stavet cely oscilator, muzete udelat jen samotny
rezonancni obvod, poustet do nej pulsy a na osciloskopu zmerit
kmitocet kmitu, ktere vzniknou vzdy po konci pulsu.

3. Mate-li blize k menicum, muzete z civky udelat napr. blokujici
menic bez regulace, vhodne ho zatizit a osciloskopem merit proud
skrz ni prochazejici (na -konci date do serie maly odpor a merite
ubytek na nem. Max ubytek na odporu musi byt zanedbatelny vuci
napajecimu napeti). Proud pri kazdem pulsu stoupa linearne od 0
do nejake hodnoty. Z proudu na konci vypoctete:

L = tU/i [uH, us, V, A]

Jelikoz jste ale puvodne chtel zjistit max proud aby se jadro nepresytilo,
muzete tento rovnou zjistit pri metode 3: Proud roste linearne jen dokud
nedojde k presyceni a potom v dusledku poklesu indukcnosti poroste
zretelne rychleji. Takze udelate civku jakou chcete a potom sledujete,
pri jakem proudu se rychlost narustu zvetsi (krivka se ohne smerem
nahoru).

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz