Re(2x): Leskla a cerna plechovka na slunci - snad odpoved

vicek.radek@ozjc.cpost.cz vicek.radek
Středa Březen 17 14:26:06 CET 2004

Ja jsem to "precital" :-) a myslim, ze jste smotal pate pres devate - s
prominutim.

Preskakujete z predavani energii vedenim a salanim a zaroven ty zpusoby
jeste kombinujete.

Zkusim to vepsat do textu.

--- P?vodn? dopis ----------------------------------------------------------
Datum: 22.01.2002  16:41
Od: "Igor Cesko" <cesko@internet.sk>
Pro: vicek.radek@ozjc.cpost.cz, ...
V?c: Re: Leskla a cerna plechovka na slunci - snad odpoved
>  Zdravim!
> Ono je to asi tak:
> Treba rozlisovat, ci sa teplo absorbuje z ineho telesa s vyssou
>teplotou, alebo ci to chceme vyziarit.

Pod pojmem absorbce (jestli spravne rozumim tak cesky pohlceni) si lze
predstavit oba zpusoby prijimani tepla. Navic se domnivam, ze lze energie
prijimane a odevzdavane pocitat kazdou zvlast a jejich rozdil je to zda se
teleso ohriva nebo ochlazuje.

>Teda ak mame vedla seba
>biely a cierny chladic a nami produkovane teplo je nulove, tak budu
>mat obidva chladice rovnake teploty, pretoze tu nie je externe
>ziariace teleso.

Jen upozornuji, ze i tak v tomhle stavu obe telesa zari a energii ztraci.
Samozrejme ji zase okamzite odebiraji z okoli.

>Ak zacneme do kazdeho chladica davat urcity
>vykon, tak pri ustalenom stave bude mat cierny chladic nizsiu
>teplotu, lebo viac vyzaruje pri danom teplotnom rozdiele voci okoliu
>(lepsiu emisivitu). Okolie ale musi byt "tvrde" ohladom teploty
>(staci odvadzat teplo).

Vy ale tady dokazujete neco (ze cerne teleso lip vyzaruje) a pritom
vychazite z toho ze to neco plati. Takze vam to samozrejme musi vyjit. :-)

Navic pro zareni je uplne jedno jake je okoli (zda tvrde ci nikoliv) teleso
o urcite teplote zari porad stejne.

> Ak by sme mali opacny pripad - absorpcia tepla (napr. slnecny
>kolektor), bude pripad opacny, lebo biele teleso odrazi viacej svetla
>do okolia a cierne teleso ho pohlti.

Jenze tady musite uvazovat jen prenos tepla salanim. Vzhledem k tomu, ze se
snazime kolektor od okolniho prostredi izolovat muzeme prenos tepla vedenim
z okoli zanedbat.

> Preto prakticky v elektronickom zariadeni: ak chceme chladic,
>ktory je umiestneny pri zdroji tepla, tak z tej strany by mal byt
>lesteny (alebo tam dat alobal),

Ano, ale pomuze vam to jen proti odstineni salani.

>z chladnej strany cierneny.
Proc?

>Zalezi
>iba na rozdiele teplot: Ak je okolie teplejsie, oplati sa lesteny
>chladic a teplo odvadzame prudenim (obmedzime prijem salanim).

Pokud je okoli teplejsi nepomuze vam nic a pokud jeste zvysite proudeni
ohrejete chladic jeste rychleji.

Prijem tepla salanim nelze omezit zadnym vetrakem!!!! Ja dana jen schopnosti
povrchu pohltit toto zareni.

>Ak je okolie chladnejsie treba chladic tmavy -
Proc?

>chladime vtedy
>prudenim, ale aj salanim (a salanim tym viac, cim je vacsi rozdiel
>teplot - ide to so stvrtou mocninou teploty !!! (T1na4 minus T2na4) -
>Stefan Boltzmanov zakon).
Ano s timhle souhlasim. Jen je si opet treba uvedomit, ze to jen uvadi o
kolik vic teleso zari kdyz je rozdil takovej jakej je, ale opet zde nevidim
zavislost na povrchu telesa. Urcite v tom vzorci to bude zahrnuto take, ale
jak zde nekdo psal tak ta emisivita je v podstate stejna.

RadekCX