Re(2x): Leskla a cerna plechovka na slunci - snad odpoved

Igor Cesko cesko
Středa Březen 17 14:32:33 CET 2004

  Zdravim!

> [...]
> jeste kombinujete.
>
> Zkusim to vepsat do textu.
>
> --- P?vodn? dopis ----------------------------------------------------------
> Datum: 22.01.2002  16:41
> Od: "Igor Cesko" <cesko@internet.sk>
> Pro: vicek.radek@ozjc.cpost.cz, ...
> V?c: Re: Leskla a cerna plechovka na slunci - snad odpoved
>
> Pod pojmem absorbce (jestli spravne rozumim tak cesky pohlceni) si lze
> predstavit oba zpusoby prijimani tepla. Navic se domnivam, ze lze energie
> prijimane a odevzdavane pocitat kazdou zvlast a jejich rozdil je to zda se

  Tymto som myslel prijem a odovzdavanie tepla ziarenim (lebo to
bola hlavna otazka - ci sa oplati ciernit)

> Jen upozornuji, ze i tak v tomhle stavu obe telesa zari a energii ztraci.
> Samozrejme ji zase okamzite odebiraji z okoli.
  Presne tak - to je ustaleny stav: obe telesa ziaria a sucasne
prijimaju energiu. Ale pri tomto stave som predpokladal
dominantnost prenosu vedenim tepla. Keby to bolo napr. v kozme
vo vakuu, tak to cierne teleso bude teplejsie, lebo ma mensiu
odraznost nez biele (hosi absorpciu mozu mat rovnaku - ale
nemaju) a emisivity predpokladam tiez rovkake - takze rozdiel
teplot je priamo umerny asi koeficientu odrazu.

> Vy ale tady dokazujete neco (ze cerne teleso lip vyzaruje) a pritom
> vychazite z toho ze to neco plati. Takze vam to samozrejme musi vyjit. :-)
>
> Navic pro zareni je uplne jedno jake je okoli (zda tvrde ci nikoliv) teleso
> o urcite teplote zari porad stejne.

 Ano tu mate pravdu - opieram sa o predpoklad lepsieho koeficientu
emisivity pri ciernom telese - to neviem dokazat, lebo je to
zmerane prakticky. Pri vyssich teplotach sa vsak tieto koeficienty
navzajom priblizuju (ale tazko to dokazat aj prakticky, lebo pri 1000
stupnoch uz neviete aku "farbu" ma biele teleso - proste ziari, ak to
material vydrzi a nezmeni strukturu ;-) )

> Jenze tady musite uvazovat jen prenos tepla salanim. Vzhledem k tomu, ze se
> snazime kolektor od okolniho prostredi izolovat muzeme prenos tepla vedenim
> z okoli zanedbat.

 Plne suhlasim.

> Ano, ale pomuze vam to jen proti odstineni salani.

> Proc?

 Lebo prakticky ma cierny povrch lepsiu emisivitu (mozne overit iba
prakticky meranim).

> Pokud je okoli teplejsi nepomuze vam nic a pokud jeste zvysite proudeni
> ohrejete chladic jeste rychleji.
  Tym  slovom teplejsie som myslel, ze v okoli je salavy zdroj tepla,
napr. nejaky vyzhaveny rezistor v dostatocnej vzdialenosti. Potom
teplota prudiaceho vzduchu okolo nasho chladica bude
neovplyvnena, ale v nevyhode bude prenos tepla ziarenim (ako ked
mate cez leto cierny povrch na slnku - lepsie je potom mat
zariadenie napr. na Sahare v bielej skrinke, ked ho date do tiena
tak je lepsia cierna skrinka).

> Prijem tepla salanim nelze omezit zadnym vetrakem!!!! Ja dana jen schopnosti
> povrchu pohltit toto zareni.
  Plne suhlasim.

> Proc?
 Tym chladnejsim myslim okolite steny a zdroje tepla v sucte. A
preco: znovu sa opieram o to ze emisivita ciernej je vyssia (overit
mozno iba prakticky)

> Ano s timhle souhlasim. Jen je si opet treba uvedomit, ze to jen uvadi o
> kolik vic teleso zari kdyz je rozdil takovej jakej je, ale opet zde nevidim
> zavislost na povrchu telesa. Urcite v tom vzorci to bude zahrnuto take, ale
> jak zde nekdo psal tak ta emisivita je v podstate stejna.
>
> RadekCX

  Jinak asi vse vyresi prakticke mereni ;-) .
 S pozdravem
                               Igor

-------------------------
Ing. Igor Cesko