Baterky pro BEV - bylo he3da je na prodej
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Čtvrtek Březen 27 21:42:43 CET 2025
Ty LTO baterky jsou fajn, ale do auta asi trochu těžké.
A domů do stacionárního úložiště asi trochu drahé.
Tohle je pěkná stránka o parciálních trolejbusech a různých typech baterek.
Zajímavá je tam tabulka životnosti na hloubce vybití. V tomto případě
bohužel jen pro LTO.
https://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita/387.php
PL
*****************
Dne 27.3.2025 v 20:30 Jaroslav Buchta napsal(a):
> LTO clanky jsou na tom s mernou kapacito jeste hur a s zivotnosti a
> bezpecnosti podstatne lip, nevim jak do aut ale pouziva se to v
> baterkovych lokomotivach a autobusech.
>
> Dne 27.03.2025 v 19:54 Petr Labaj napsal(a):
>> K těm novým baterkám: myslím, že zatím nikdo nezvládl komerčně (tedy
>> mimo laboratoř) skutečně solid-state baterku.
>> Tedy kompletně v pevné fázi bez tekutého nebo gelového elektrolytu.
>> Mám pocit, že všichni prezentují jen semi-solid-state články.
>>
>> Ty sodíkové články taky zatím nejsou nic moc. I když už se prodávají.
>> A dokonce Číňani dělají i nějaké auto/auta s těmito baterkami.
>> Jsou tam 2 problémy: jednak napětí silně cestuje se stupněm nabití.
>> To se samozřejmě dá řešit DC-DC měničem, ale stejně je to proti LiIon
>> nepříjemné.
>> A pak hlavně tam dochází k výrazným objemovým změnám při nabíjení a
>> vybíjení. A následné delaminaci a trhání elektrod.
>> Kromě toho ty články, co se komerčně prodávají, jsou snad ještě
>> dražší než běžné LiIon. Ale to jistě může být dáno zatím malou
>> sériovostí.
>>
>> Co vidím jako trend je příklon k LFP baterkám.
>> Sice mají nižší objemovou a hlavně gravimetrickou efektivitu než NMC
>> nebo NCA. Ale pro výrobu nepotřebují žádné vzácně prvky. Mimo lithia,
>> kterého je ale na zemi přebytek. *) A samozřejmě mědi.
>> A navíc nehoří, což je příjemný bonus.
>> No a životnost je prakticky jen časová, ucyklovat to v autě reálně
>> snad ani nejde.
>> Už to dělají i výrobci a používají autaři, kteří to dřív nedělali a
>> nepoužívali.
>> Až si koupím BEV, tak jedině s LFP baterkou. Pokud tedy do té doby
>> někdo nevymyslí něco ještě lepšího.
>>
>> *) Proto taky bylo "moudré" počkat s potenciálním využitím našeho
>> lithia v Krušných horách až do doby, kdy jeho cena spadne tak nízko,
>> až bude nerentabilní ho vůbec těžit, že.
>>
>> PL
>>
>> *******************
>>
>> Dne 27.3.2025 v 12:27 Vláďa Anděl napsal(a):
>>> Asi bych to rozdělil na dvě části.
>>> 1. jestli ta jejich 3D technologie v principu funguje a snaží se jí
>>> dotáhnout do použitelného stavu, nebo je to od začátku vědomý podvod.
>>> 2. I kdyby fungovala, není už dneska překonaná novými principy?
>>> Podle toho, co si kde přečtu, dneska frčí baterky s pevným
>>> elektrolytem. U těch lithiových mají auta delší dojezd a snesou
>>> rychlejší nabíjení. Ale už jsou zvládnuté i baterky sodík-iontové a
>>> vyvíjejí se i hliník-iontové. Mají menší hustotu energie, ale snad
>>> delší životnost a těm sodíkovým nevadí mráz. Předpokládám, že budou
>>> i levnější a nebudou hořet. Takže pro fotovoltaiky a pro velká
>>> bateriová úložiště asi optimální.
>>> Sice je pravda, že nás s baterkama válcují Číňani, ale velký vývoj v
>>> tom dělá taky Samsung a dělá se to i na víc místech ve světě. Že to
>>> Číňan vyrábí ve velkém a nejlevněji, to dělal vždycky a se vším.
>>>
>>> Anděl
Další informace o konferenci Hw-list