Re: [OT] Fén - vypadá to jako apríl, ale ono je to snad myšleno vážně
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Středa Leden 15 10:26:14 CET 2025
Myslím, že to celý závisí jen na těch číňanech. Jestli to uvedou do
chodu a Musk uvidí že to dobře funguje, bude to chtít taky. Pak to
protlačí, až bude za 8 let prezidentem:-)
Zrovna tohle by z velký části řešilo i problém se skladováním energie,
jestli bude na výměnných stanicích třeba 30 % celkový kapacity EV, u
části se bude odsouvat (do)nabíjení dle aktuální ceny el. a část se
přímo částečně využije i k dodávkám do sítě, může to bejt ohromná kapacita.
S fúzí souhlas, pokud nenastane zásadní průlom, tak je to nákladově mimo
realitu.
Tady by se přesně hodil ten projekt s tritiem:-)
Nedávno byly vyvinutý nový techologie získávání deuteria, založený na
organickejch látkách. Podobnou věc vyvinout na tritium z HWR, T2O to se
pak může nechávat uležet, půjdou z ní bublinky 3He a s ním jde
aneutronická fúze. To pak může celý fungovat elektromagneticky, takže
vysoká účinnost a malej objem. Ale dávám tomu tak 5 %.
SMR tipuju, že už Ukrajinci řešej, jak je co nejrychlejc nasadit ve velkým.
PH
Dne 15.01.2025 v 0:05 Petr Labaj napsal(a):
> Rád uzavřu sázku (třeba notářky ověřenou), že vývoj nepůjde cestou
> sdílených baterek.
> I to NIO, které to dělá už dlouho a je to miláček Čínského státu, je v
> tom jako kůl v plotě.
>
> Jak už jsem psal - vývoj v baterkách je dramatický. A to nejen v
> chemii, ale i ve fyzickém uspořádání.
> Navíc u nových BEV jsou baterky integrální součástí podvozku.
> Kromě toho baterka to nejsou jen ty 2 tlusté dráty ven, ale spousta
> trubek pro thermomanagement,
> tepelná izolace atd.
> Výrobci, kteří dělají tenké žiletky se určitě nebudou chtít
> přizpůsobovat těm, co dělají tlusté
> packy starého provedení.
>
> Takže ne, swapování nevěřím.
> Stejně jako nevěřím vodíku v individuální mobilitě. A v
> hromadné/nákladní taky moc ne,
> i když tam možná nějaká šance je.
> A když už jsem u té skepse, tak jaderné fúzi (tady na zemi) nevěřím
> vůbec. A SMR reaktorům jen
> hodně omezeně, peníze bych na ně nevsadil.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 14.1.2025 v 22:38 Pavel Kořenský napsal(a):
>> Zdravím,
>>
>> pro elektroautíčka považuju standartisované, vyměnitelné battery
>> packy za jediné možné řešení.
>> Pokud mají tedy být elektroautíčka nasazena většinově. Ono je to
>> totiž jediné rozumné řešení. Baterie se skoro vybila ? Zajedu k pumpě
>> (měnící stanici), tam mi během pár minut vyjmou battery pack a dají
>> nový, zaplatím rozumný peníz a pokračuju dál.
>> Co a jak s tím vybitým se děje dál mně nezajímá. Ať si to
>> poskytovatel služby vozí do jaderné elektrárny nebo na pole k FVE, to
>> je mi fuk.
>>
>> Jen mám obavu, že tohle řešení je příliš jednoduché a příliš logické
>> na to, aby se to prosadilo :)
>>
>> Zdraví PavelK
>>
>> Dne 14.01.2025 v 20:45 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Zrovna nedávno jsem čet, možná tady, že v Číně swap rozjížděj ve
>>> velkým.
>>>
>>> Neviděl bych v tom problém: Podobně jako třeba EU nakázala, že
>>> každej novej mobil musí jít normálně nabíjet přes USB-C (a přes něj
>>> si dohodne U/I jaký chce), tak může, až se ukáže, jaké provedení je
>>> dobré, nakázat že baterky mají 3 velikosti a ke každé velikosti bude
>>> přesný tvar, způsob uchycení, konektory, jejich umístění a pinout.
>>> Pak ještě rozsah napětí a min proud, do kterých se obsah dané
>>> velikosti bedny musí vejít.
>>>
>>> Jeden protokol pro komunikaci s vozem a nabíječkou, jedno API pro
>>> pronájem a hotovo.
>>>
>>> (Tohle je jeden z mála příkladů, kdy státní regulace má jasný užitek)
>>>
>>> Co bude uvnitř standardizované bedny, s jakou kapacitou, jak se to
>>> nabíjí a chová v různých situacích, zůstane doménou výrobce, stejně
>>> tak obchodní model a marketing. Uživatel si v libovolný apce k tomu
>>> určený nastaví svý preference, číslo karty nebo gůgl-pay a hotovo.
>>>
>>> Nebo to neudělá uživatel, ale majitel sdílených aut, to je pro větší
>>> města jediné dlouhodobě únosné řešení.
>>>
>>> Ostatně sdílený koloběžky maj výměnu baterek už dávno:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 14.01.2025 v 19:07 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Swapping baterek je podle mě (bohužel) mrtvý směr.
>>>> V baterkách je tuhý konkurenční boj, je to nakonec na BEV skoro to
>>>> nejdůležitější.
>>>> Takže žádný výrobce nepůjde do toho, aby zmrazil vývoj a ještě se
>>>> přizpůsobil konkurenci.
>>>> A samotná jedna firma to neutáhne.
>>>>
>>>> Baterky nejsou stejné ani v mnohem jednodušších případech, jako
>>>> třeba u akunářadí.
>>>>
>>>> PL
>>>>
>>>> ***************
>>>>
>>>> Dne 14.1.2025 v 9:17 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>>> ... a jsme zase u toho pronájmu baterek a swap station ...
>>>>>
>>>>> ---------- Původní e-mail ----------
>>>>> Od: Jaroslav Kotlaba <kotlaba.hw na seznam.cz>
>>>>> Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>>>>> Datum: 13. 1. 2025 20:19:41
>>>>> Předmět: Re: [OT] Fén - vypadá to jako apríl, ale ono je to snad
>>>>> myšleno vážně
>>>>>
>>>>> Když jsem o tom četl, napadlo mě, přímo v hlavě, jestli by se k
>>>>> tomu nedaly využít elektrovehikly. Že by se svolávaly k
>>>>> nabíječkám, v době kdy by nabíjení bylo zadarmo.
Další informace o konferenci Hw-list