Re: [OT] Fén - vypadá to jako apríl, ale ono je to snad myšleno vážně

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Leden 15 00:05:01 CET 2025


Rád uzavřu sázku (třeba notářky ověřenou), že vývoj nepůjde cestou 
sdílených baterek.
I to NIO, které to dělá už dlouho a je to miláček Čínského státu, je v 
tom jako kůl v plotě.

Jak už jsem psal - vývoj v baterkách je dramatický. A to nejen v chemii, 
ale i ve fyzickém uspořádání.
Navíc u nových BEV jsou baterky integrální součástí podvozku.
Kromě toho baterka to nejsou jen ty 2 tlusté dráty ven, ale spousta 
trubek pro thermomanagement,
tepelná izolace atd.
Výrobci, kteří dělají tenké žiletky se určitě nebudou chtít 
přizpůsobovat těm, co dělají tlusté
packy starého provedení.

Takže ne, swapování nevěřím.
Stejně jako nevěřím vodíku v individuální mobilitě. A v 
hromadné/nákladní taky moc ne,
i když tam možná nějaká šance je.
A když už jsem u té skepse, tak jaderné fúzi (tady na zemi) nevěřím 
vůbec. A SMR reaktorům jen
hodně omezeně, peníze bych na ně nevsadil.

PL

*******************

Dne 14.1.2025 v 22:38 Pavel Kořenský napsal(a):
> Zdravím,
>
> pro elektroautíčka považuju standartisované, vyměnitelné battery packy 
> za jediné možné řešení.
> Pokud mají tedy být elektroautíčka nasazena většinově. Ono je to totiž 
> jediné rozumné řešení. Baterie se skoro vybila ? Zajedu k pumpě 
> (měnící stanici), tam mi během pár minut vyjmou battery pack a dají 
> nový, zaplatím rozumný peníz a pokračuju dál.
> Co a jak s tím vybitým se děje dál mně nezajímá. Ať si to poskytovatel 
> služby vozí do jaderné elektrárny nebo na pole k FVE, to je mi fuk.
>
> Jen mám obavu, že tohle řešení je příliš jednoduché a příliš logické 
> na to, aby se to prosadilo :)
>
> Zdraví PavelK
>
> Dne 14.01.2025 v 20:45 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Zrovna nedávno jsem čet, možná tady, že v Číně swap rozjížděj ve velkým.
>>
>> Neviděl bych v tom problém: Podobně jako třeba EU nakázala, že každej 
>> novej mobil musí jít normálně nabíjet přes USB-C (a přes něj si 
>> dohodne U/I jaký chce), tak může, až se ukáže, jaké provedení je 
>> dobré, nakázat že baterky mají 3 velikosti a ke každé velikosti bude 
>> přesný tvar, způsob uchycení, konektory, jejich umístění a pinout. 
>> Pak ještě rozsah napětí a min proud, do kterých se obsah dané 
>> velikosti bedny musí vejít.
>>
>> Jeden protokol pro komunikaci s vozem a nabíječkou, jedno API pro 
>> pronájem a hotovo.
>>
>> (Tohle je jeden z mála příkladů, kdy státní regulace má jasný užitek)
>>
>> Co bude uvnitř standardizované bedny, s jakou kapacitou, jak se to 
>> nabíjí a chová v různých situacích, zůstane doménou výrobce, stejně 
>> tak obchodní model a marketing. Uživatel si v libovolný apce k tomu 
>> určený nastaví svý preference, číslo karty nebo gůgl-pay a hotovo.
>>
>> Nebo to neudělá uživatel, ale majitel sdílených aut, to je pro větší 
>> města jediné dlouhodobě únosné řešení.
>>
>> Ostatně sdílený koloběžky maj výměnu baterek už dávno:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 14.01.2025 v 19:07 Petr Labaj napsal(a):
>>> Swapping baterek je podle mě (bohužel) mrtvý směr.
>>> V baterkách je tuhý konkurenční boj, je to nakonec na BEV skoro to 
>>> nejdůležitější.
>>> Takže žádný výrobce nepůjde do toho, aby zmrazil vývoj a ještě se 
>>> přizpůsobil konkurenci.
>>> A samotná jedna firma to neutáhne.
>>>
>>> Baterky nejsou stejné ani v mnohem jednodušších případech, jako 
>>> třeba u akunářadí.
>>>
>>> PL
>>>
>>> ***************
>>>
>>> Dne 14.1.2025 v 9:17 Jindrich Fucik napsal(a):
>>>> ... a jsme zase u toho pronájmu baterek a swap station ...
>>>>
>>>> ---------- Původní e-mail ----------
>>>> Od: Jaroslav Kotlaba <kotlaba.hw na seznam.cz>
>>>> Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>>>> Datum: 13. 1. 2025 20:19:41
>>>> Předmět: Re: [OT] Fén - vypadá to jako apríl, ale ono je to snad 
>>>> myšleno vážně
>>>>
>>>> Když jsem o tom četl, napadlo mě, přímo v hlavě, jestli by se k 
>>>> tomu nedaly využít elektrovehikly. Že by se svolávaly k nabíječkám, 
>>>> v době kdy by nabíjení bylo zadarmo.
>>



Další informace o konferenci Hw-list