Re: turbínový motorek

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Pátek Září 13 21:49:22 CEST 2024


No modelářské turbiny se dneska už ničím nenahřívají a ani stlačený 
vzduch se už nepoužívá. To se dělalo kdysi dávno, tak před 20 lety, když 
tyhle turbiny začínaly.
Dnešní modely mají poměrně sofistikované řídící jednotky, přesná 
čerpadla paliva, řízení vstřikování a startují se něčím, čemu se říká 
"kerosinový startér". Ale jak to přesně funguje, to netuším.
Ale asi to není ještě úplně vychytané, protože při startu je vždycky 
krom pilota přítomen i pomocník s hasicím přístrojem. Ale ještě jsem 
neviděl, že by došlo k použití toho hasičáku, je to jen bezpečnostní 
opatření.

Mimochodem, co mně před pár lety na Lipeneckém obru dostalo je to, že 
tyhle tryskové motory se nepoužívají jen v modelech nějakých moderních 
stihaček, ale existují i vrtulové modely poháněné turbinou a dokonce i 
modely R/C vrtulníků s tímto pohonem. Ten zvuk když to startuje a letí 
je velmi působivý.

Zdraví PavelK

Dne 13.09.2024 v 21:23 Lubor Otta napsal(a):
> A jak je to s tím spalováním,
> musí se ta komora nejdřív nahřát jako v benzínové letlampě?
> Na stránkách té pbm jsem se dočetl že zapalovací jednotka generuje 3kV, to živí nějaké jiskřiště, nebo "oblokovou lampu"
> A srší to jjen při startu, nebo celý let?
> Lubor
>
>
> ______________________________________________________________
>> Od: "Pavel Kořenský" <pavel.korensky na dator3.cz>
>> Komu: hw-list na list.hw.cz
>> Datum: 13.09.2024 19:45
>> Předmět: Re: turbínový motorek
>>
>> Zdravím,
>>
>> nevím jak konkrétně tenhle motor, ale běžné modelářské proudové motory
>> to mají tak, že zhruba po každých 20 hodinách běhu se posílají do
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list