Re: Dřevo? (Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodik))
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pátek Září 13 16:23:46 CEST 2024
To bylo myšleno jako procvičování trojčlenky?
Na to by se daly najít i ještě hrůzostrašnější příklady. Třeba že by se
všichni šli vyčůrat a všichni najednou spláchli.
Nebo že by všichni lidé najednou vyjeli na koncert Michala Davida na
Letné. ;-)
Jednak efektivita elektrického pohonu je někde jinde než u spalováku.
Takže poměr spotřebované energie byl nebyl 1:2, ale v reálu zřejmě někde
1:4 nebo ještě víc.
U spalováku se rádo operuje vysokou účinností moderních motoru, někde ke
40%.
Jenže to platí za ideálních podmínek, kdy motor točí svoje optimální
otáčky. Určitě to neplatí v režimu brzda-plyn někde na pražské magistrále.
Naproti tomu BEV takový režim moc nevadí, a ještě umí kus té energie
dostat rekuperací zpět.
No a pak tady jsou faktory nepřímé.
Pokud si někdo pořídí velkou FVE, tak v koutku duše začíná uvažovat o BEV.
A naopak pokud má někdo BEV, tak zřejmě bude zase uvažovat o FVE, pokud
ji ještě nemá. Ať už doma (pokud to jde), nebo třeba v práci.
Takže ve finále si myslím, že kdyby se skutečně našel prsten Arabelin a
někdo by to jeho otočením zařídil, byl by potřebný navíc výkon tak
jednoho Temelína.
Pokud ale ten prsten nenajdeme nebo s ním budeme točit pomalu, a bude to
probíhat postupně, tak se podle mě kapacity OZE budou rozšiřovat
rychleji, než energetické požadavky BEV.
PL
********************
Dne 13.9.2024 v 9:30 d.petr napsal(a):
> Z odkázaného článku: ... firma oznámila, že bude muset začít propouštět. Zdůvodňuje to upadající poptávkou po autech s dobíjecím kabelem v celé Evropě.
>
> Napdlo mě spočítat/odhadnout spotřebu elektřiny, kdyby se všechna auta změnila na baterková. Kdo tu hodnotu ví, ať ani dál nečte.
> rok 2023, celková spotřeba pohonných hmot (nafta, benzín) = 6884 tis. tun
> 1 kg nafty/beznínu vydá 12,5 kWh
> 6884 000 000 * 12,5 = (zhruba) 86 TWh
> Účinnost spalovacího motoru není kdovíjaká, ale použité elektřiny taky není bezeztrátové.
> Dejme tomu, že bychom pro náhradu tradičních paliv potřebovali polovinu spočítané energie, tzn. 43 TWh.
> Celý Temelín ročně vyrobí asi 16 TWh.
> <provokace (a možná ani ne)>
> Štěstí, že se ta autíčka na baterky šíří tak pomalu.
> </provokace>
>
> https://www.cappo.cz/cisla-a-fakta/spotreba-pohonnych-hmot-v-cr
> https://oenergetice.cz/akumulace-energie/baterie-versus-jine-zdroje-energie-nejen-pohon-vozidel-1-cast
> https://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_elektr%C3%A1rna_Temel%C3%ADn
> P.
>
>
> Petr Labaj napsal(a) dne 12. 09. 24 v 19:04:
>> Smutný doplněk k mému předchozímu postu:
>> https://www.hrot24.cz/clanek/green-deal-v-praxi-nefuguje-svedsky-northvolt-hlasi-dalsi-trable-bude-propoustet
>>
>> PL
>>
>> *******************
>>
>> Dne 12.9.2024 v 18:10 Petr Labaj napsal(a):
>>> Ještě poznámka k souvisejícímu sortimentu:
>>> U baterek už je dneska podle mě situace stejná. Že lídrem a tahounem technologií
>>> už je Čína. Minimálně u prizmatických nebo pouch článků. V cylindrických se dost
>>> angažuje Tesla a i nějací Japonci.
>>>
>>> My s oblibou říkáme, jakou mají Číňani výhodu, že mají ty správné suroviny atd.
>>> A tím omlouváme naše zaostávání v téhle oblasti.
>>> Jenže Čína prostě šlape do těch technologií. Rozjeli výrobu opravdu ve velkém,
>>> a tím mají prachy i na vývoj nových technologií.
>>>
>>> A v oblasti elektroniky pro FVE (tj. měničů a souvisejícího sortimentu) to začíná
>>> vypadat podobně. Jejich inovační cyklus je mnohem rychlejší a tak je i pokrok rychlý.
>>>
>>> Zatím (naštěstí pro nečínské výrobce) Číňani podceňují důležitost kvalitní dokumentace.
>>> U prvků s přímočarým použitím (panely, baterky) to tak moc nevadilo.
>>> Ale u docela složité elektroniky, což moderní střídače jsou, je to handicap.
>>>
>>> PL
>>>
>>> *******************
>>>
>>> Dne 12.9.2024 v 17:27 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Myslím, že dneska jsou naopak čínské panely etalonem kvality a současných technologií.
>>>> I všechny novinky v této oblasti hlásí čínské firmy, nikoli ty západní.
>>>>
>>>> Evropa a dokonce i USA dřív nalily hodně peněz do rozjezdu firem na solární panely ve svých zemích.
>>>> Ale prakticky všechny tyhle projekty následně umřely na nerentabilnost a neschopnost dosahovat
>>>> parametry, jako mají čínské panely.
>>>> Takže taková ta poučka "v Evropy kvalitní, z USA moderní, z Číny levné" u panelů rozhodně naplatí.
>>>>
>>>> Dokonce byla nějaká kauza, jak dotovaná evropská firma prodávala "evropské" panely, aby jednak
>>>> obhájila dotaci, druhak se vyhnula clu. Načež se zjistilo, že jenom přebalují čínské panely.
>>>> Tak je otázka, kde byly skutečně vyrobeny solární články na ten Váš AEG panel.
>>>> Jestli to bylo skutečně v Německu (nepravděpodobné), v čínské fabrice AEG (asi nejpravděpodobnější)
>>>> nebo u nějakého třetího čínského velkovýrobce (taky dost pravděpodobné).
>>>>
>>>> PL
>>
Další informace o konferenci Hw-list