Re: Dřevo? (Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodik))

d.petr d.petr na post.cz
Pátek Září 13 09:30:45 CEST 2024


Z odkázaného článku: ... firma oznámila, že bude muset začít propouštět. Zdůvodňuje to upadající poptávkou po autech s dobíjecím kabelem v celé Evropě.

Napdlo mě spočítat/odhadnout spotřebu elektřiny, kdyby se všechna auta změnila na baterková. Kdo tu hodnotu ví, ať ani dál nečte.
rok 2023, celková spotřeba pohonných hmot (nafta, benzín) = 6884 tis. tun
1 kg nafty/beznínu vydá 12,5 kWh
6884 000 000 * 12,5 = (zhruba) 86 TWh
Účinnost spalovacího motoru není kdovíjaká, ale použité elektřiny taky není bezeztrátové.
Dejme tomu, že bychom pro náhradu tradičních paliv potřebovali polovinu spočítané energie, tzn. 43 TWh.
Celý Temelín ročně vyrobí asi 16 TWh.
<provokace (a možná ani ne)>
Štěstí, že se ta autíčka na baterky šíří tak pomalu.
</provokace>

https://www.cappo.cz/cisla-a-fakta/spotreba-pohonnych-hmot-v-cr
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/baterie-versus-jine-zdroje-energie-nejen-pohon-vozidel-1-cast
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_elektr%C3%A1rna_Temel%C3%ADn
P.


Petr Labaj napsal(a) dne 12. 09. 24 v 19:04:
> Smutný doplněk k mému předchozímu postu:
> https://www.hrot24.cz/clanek/green-deal-v-praxi-nefuguje-svedsky-northvolt-hlasi-dalsi-trable-bude-propoustet
> 
> PL
> 
> *******************
> 
> Dne 12.9.2024 v 18:10 Petr Labaj napsal(a):
>> Ještě poznámka k souvisejícímu sortimentu:
>> U baterek už je dneska podle mě situace stejná. Že lídrem a tahounem technologií
>> už je Čína. Minimálně u prizmatických nebo pouch článků. V cylindrických se dost
>> angažuje Tesla a i nějací Japonci.
>>
>> My s oblibou říkáme, jakou mají Číňani výhodu, že mají ty správné suroviny atd.
>> A tím omlouváme naše zaostávání v téhle oblasti.
>> Jenže Čína prostě šlape do těch technologií. Rozjeli výrobu opravdu ve velkém,
>> a tím mají prachy i na vývoj nových technologií.
>>
>> A v oblasti elektroniky pro FVE (tj. měničů a souvisejícího sortimentu) to začíná
>> vypadat podobně. Jejich inovační cyklus je mnohem rychlejší a tak je i pokrok rychlý.
>>
>> Zatím (naštěstí pro nečínské výrobce) Číňani podceňují důležitost kvalitní dokumentace.
>> U prvků s přímočarým použitím (panely, baterky) to tak moc nevadilo.
>> Ale u docela složité elektroniky, což moderní střídače jsou, je to handicap.
>>
>> PL
>>
>> *******************
>>
>> Dne 12.9.2024 v 17:27 Petr Labaj napsal(a):
>>> Myslím, že dneska jsou naopak čínské panely etalonem kvality a současných technologií.
>>> I všechny novinky v této oblasti hlásí čínské firmy, nikoli ty západní.
>>>
>>> Evropa a dokonce i USA dřív nalily hodně peněz do rozjezdu firem na solární panely ve svých zemích.
>>> Ale prakticky všechny tyhle projekty následně umřely na nerentabilnost a neschopnost dosahovat
>>> parametry, jako mají čínské panely.
>>> Takže taková ta poučka "v Evropy kvalitní, z USA moderní, z Číny levné" u panelů rozhodně naplatí.
>>>
>>> Dokonce byla nějaká kauza, jak dotovaná evropská firma prodávala "evropské" panely, aby jednak
>>> obhájila dotaci, druhak se vyhnula clu. Načež se zjistilo, že jenom přebalují čínské panely.
>>> Tak je otázka, kde byly skutečně vyrobeny solární články na ten Váš AEG panel.
>>> Jestli to bylo skutečně v Německu (nepravděpodobné), v čínské fabrice AEG (asi nejpravděpodobnější)
>>> nebo u nějakého třetího čínského velkovýrobce (taky dost pravděpodobné).
>>>
>>> PL
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list