RE: Dřevo? (Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodik))

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Středa Září 11 17:29:52 CEST 2024


Zákaz žárovek hlavně přišel v době, kdy Philips začínal tušit, že se mu jeho velká investice do továrny na kompaktních zářivky rozplyne, protože lidi přejdou plynule z žárovek na ledky 😃 Naštěstí ovšem šťastnou náhodou zakázali žárovky o pár let dřív než to mělo smysl a tak lidi přeci jenom nějaké ty rtuťovky  koupili 😊

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Wednesday, 11 September, 2024 15:26
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Dřevo? (Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodik))

S úspornými žárovkami to bylo trochu nešťastné. Zákaz žárovek přišel v době, kdy tady byly zářivkové úsporky s příšerným spektrem a první ledky s ještě horším spektrem. V té době jsem stavěl a osvětlení celého baráku jsem řešil přes LED moduly, které jsem si sestavoval. Neustále jsem se snažil kombinovat dostupné ledky a díry ve spektru řešit barevnými ledkami. K ničemu to nebylo. Pak Osram začal dělat první ledky s CRI 96, 3000K. Pro mě to byla záchrana v době, kdy už jsem měl spoustu modulů hotových.

Jsou lidi, co jim na CRI nezáleží, ale jsou lidi, co na tohle jsou citliví. Proto se nedivím, že spousta lidí shánělo ty staré zakázané žárovky. Dneska LED žárovky s dobrým CRI koupíte na každém rohu. Možná ty zákazy urychlily vývoj kvalitnějších ledek, ale možná, kdyby se to nechalo volně plynout, zájem o klasické žárovky by zanikl i bez zákazů a lidi by neměli na co nadávat.

Anděl

Dne 11.09.2024 v 10:00 Jindrich Fucik napsal(a):
> Lidé mají snahu se bránit některým změnám a existují případy, kdy je zásah zhora nutný. Dejme tomu žárovky. Také bylo spoustu odborných rad jak je to neekonomické a nevím co ještě. Tehdejší ekologičtí aktivisté se dali jednoznačně identifikovat jako obdivovatelé úsporných žárovek, protože nic jiného nedokázali pojmenovat a tak dále. Dnes prakticky nesvítíme ničím jiným než ledkou.
> Podobné příklady máš všude jinde - dejme tomu digitalizace zdravotnictví. Věichni věděli, že e-recept nemůže fungovat, ale pak přišla epidemie a doktoři zjistili, že se jim hodí posílat esemesky místo návštěv a už to bylo. Podobně stavební řízení. Při čtení dnešních novin by člověk došel k závěru, že ještě včera byly stavební odbory rychlé, pružné a stavební řízení nezabralo víc než jedno odpoledne. Ale to je zase jiná hra.
>
> Zjednodušené - vylepšováním svíčky žárovku nevymyslíš a občas ti někdo musí sebrat sirky, aby jsi pochopil, že nemáš dál vylepšovat svíčku.
>
>
> ---------- Původní e-mail ----------
> Od: Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz>
> Komu: hw-list na list.hw.cz
> Datum: 10. 9. 2024 15:11:21
> Předmět: Re: Dřevo? (Kam s vodíkem (Elektromobil vs. auto na vodik))
>
> Pravda bude někde mezi.
>
> Podle mě je OK, když stát zadotuje základní výzkum, první letiště, 
> první železnici, první dálnici, ...
> První FVE, první FVE nad 1 MW, první FVE nad 10 MW, první FVE s 
> akumulací, co dává proud i při večerní špičce, ...
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz 
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list