Re: Elektrokolo: Elektrický výkon x práce
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Úterý Říjen 22 20:14:09 CEST 2024
Ano, jsou zcela nesrovnatelné, resp. celé procesy se příliš liší.
Jedna z věcí co občas dělám s dětma na kroužcích je, že přinesu pralinky
a baterky a ptám se, kde je víc energie. Vyhrajou baterky, ale správná
odpověď je vždy opačná s řádovou rezervou.
Já to rovnou převádím na Wh a kWh. A s tím mi teď vyšel vstříc výrobce
Studentské pečeti. Dřív měla cca 1,1 kWh, dnes má prakticky přesně 1:-)
Jenže pak je tu účinnost celého procesu. Musí se vyrobit chemikálie
potřebné na rozpuštění, pak další, potřebné na rozsekání mastných
kyselin a převod vzniklých kousků na cukry, převod různých cukrů na
glukózu, likvidaci nežádoucích produktů, ... No a nakonec vůbec netuším,
jaká je účinnost svalové práce. Celkem by mě ale nepřekvapilo, kdyby z
tabulky čokolády na hřídel kola vyšlo 20, 10, nebo míň %.
A ta baterka je nabíjecí, takže ke hmotnosti čokolády by to chtělo
připočítat velkou část trávícího traktu, zuby vynecháme, to je nabíječka
co necháváme doma + třeba desetimilióntina elektrárny:-)
PH
Dne 22.10.2024 v 19:21 Zdenek napsal(a):
>
> Dovolím si ještě jednu odbočku:
>
> V předchozím příkladu vyšlo, že 100 kg na překonání převýšení 1000 m
> potřebuje 1 MJ energie, což odpovídá baterii o hmotnosti 1,4 kg.
>
> Pokud půjde o klasické kolo (moderně nazývané „bio“) a zdrojem energie
> bude potrava, tak energii 1 MJ odpovídá 50 g čokolády (2000 kJ / 100
> g). Není to nějak velký nepoměr hustoty energie proti baterii?
>
> Nebo jsou tyto zdroje energie navzájem zcela nesrovnatelné?
>
> Z.
>
> *From:*Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] *On Behalf Of
> *Pavel Hudeček
> *Sent:* Sunday, October 20, 2024 8:37 PM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Elektrokolo: Elektrický výkon x práce
>
> 278 Wh je dost blízko kapacitě původní baterie co jsem měl v koloběžce
> a nominální dojezd byl 25 km a byl reálně dosahován při jízdě "cestou
> necestou".
> V totmhle se ovšem různé koloběžky liší v poměru víc než 1:2, což si
> myslím že je dáno způsobem řízení motoru a ochotou ject s větším
> výkonem i v energeticky nevýhodných režimech. Prostě když výrobce
> tvrdí, že dojede 70 km daleko na 8 Ah baterku, tak bude velmi líná a
> ještě bude mít tvrdý, plný gumy.
>
> Takže mě vyšlo, že když sjedu o 100 m níž a budu brzdit, tak získám
> energii na 2,5 km ujeté vzdálenosti. Do té se ovšem musí započítat i
> ta ujetá z kopce:-)
>
> Takže závěr je, že jízda do kopce může hodně vyžrat pokud je jízda
> příliš pomalá na požadovaný moment a účinnost klesne i dost pod 50 %,
> což bude případ těch 10 km. Při 100 km naopak na celé čáře zvítězí
> prostá spotřeba na ujetou vzdálenost.
>
> Elektrokolo obvykle vůbec nerekuperuje, ale zas nějakou část energie
> dodá jezdec, tak je to snad lepší a taky mívá menší valivý odpor.
>
> Hmotnost baterky vyšla OK, původně jsem měl 40 ks po 2 Ah, druhá
> baterka měla ~2x víc energie v 60 ks.
>
> PH
>
> Dne 20.10.2024 v 20:07 Zdenek napsal(a):
>
> Trochu odbočím od tématu:
>
> Chtěl jsem si udělat představu, kolik energie pojme baterie a jak
> bude velká.
>
> Mějme elektrokolo s jezdcem o celkové hmotnosti 100 kg, které má
> překonat převýšení 1000 m. Potenciální energie W = m.g.h = 1 MJ =
> 278 Wh
>
> Článek 18650 3,7V/2600 mAh má energii přibližně 10 Wh. Je tedy
> potřeba cca 28 článků? Při hmotnosti článku 50 g bude mít baterie
> 1,4 kg. Nebo mi v úvaze něco uniklo?
>
> K překonání převýšení 1000 m bude potřeba najet vzdálenost 10 až
> 100 km podle terénu. Jak moc se tato vzdálenost projeví v celkové
> spotřebě energie?
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20241022/a5c5969b/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list