Re: [OT] Plasty odolné proti UV

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Květen 31 08:46:44 CEST 2024

Já bych tomu jenom taky mojí malou zkušenost. Všechny černé anténní
krabičky se kterými jsem se já setkal po pár letech jsou ve stavu kdy na ně
stačí jen lehce zmáčknout a rozpadnou se. Až na jednu výjimku, krabička u
TV antény Kathrein.

Jinak mi kolega říkal že když ten plast zapálím a hoří a nečudí a odkapává
jako parafín, tak je velká šance že na sluníčku a vůbec venku to bude bez
problémů.  Ale to asi taky nefunguje stoprocentně protože když jsem zapálil
kousek plastu ze starého plastového okna tak to čudilo jako blázen přitom
tam ten plast byl roky a jako nový. A naopak když zapálím v současné víčko
tak nečudí a přitom na sluníčku nevydrží. Ale tam už poznám že to víčko je
k ničemu protože když na balkoně za tři měsíce zežloutne, tak je jistota že
nevydrží.
 Já chemii vůbec nerozumím, ale s tou odolností plastů na povětrnostní
vlivy je to věda. Před dvěma lety jsem si na střechu dělal takovou helical
anténu, je to namotané na takové té vodovodní trubce říká se tomu Hostalen.
Úplně se ta nosná trubka rozpadla na prach, v místě kde není na ní nic
namotáno a je holá tak prostě zdegradovala. Člověk by řekl že jenom po
povrchu to bude špatné ale ono celý průřez té trubky je ve stavu že to
zmáčknete mezi prsty a sype se to. No a úplně stejnou anténu má kamarád a
tomu to  drží.... trubka se chová jako úplně nová. Kupoval to v podstatě o
půl roku dříve než já.
 A pravda je že jeho trubka je víc šedivá než ta moje ta je taková světlá,
skoro až bílá. Docela mě to štve dalo to hodně práce vyrobit a myslel jsem
že to bude navěky navíc jsem na tom spotřeboval hodně smršťovací bužírky s
lepidlem  která byla poměrně drahá.  A  další špatnou zkušenost mám s
odpadní rourou v červené barvě kterou jsem dal na chalupě na odvětrání
digestoře venku aby mi do díry skrz barák nepršelo. Jedná se o 90 stupňové
kolínko myslím 150 průměr. Je to určené  původně do země. Po třech letech
krom toho že to úplně ztratilo tu červenou barvu (nebo spíš oranžovou) se
to úplně rozpadlo. A stejným způsobem v zkřenčilo.  A stačilo do toho
ťuknout aby se to celé rozpadlo. A na komínku od plynovéh odkouření kotle v
bytovce mám nahoře takový ten obrácený trychtýřek aby do toho nepršelo. Je
to originální věc z plastu která je v boku toho vyvložkování komínů chycená
nýty. A tu čepičku na jednom místě  pokálel pták.  Když jsem byl na střeše
tak jsem to  chtěl smést, šlo s tím kousek i toho plastu. V místě kde to
hovno bylo je plast tak milimetr do hloubky odleptán.  No a poslední
příklad kdy je zoufalý plast použitý na věc, kde bych doufal že to má
nějakou odolnost jsou bílé fofrpásky. Venku prostě nefungují...