Ohrev TUV za 90 tisic

AZe aze na seznam.cz
Neděle Květen 26 12:15:40 CEST 2024

Plechová střecha.  Zásuvka 230V je připojena na výstup střídače. Dráty k ní
odhaduji 1,5mm2, musím se mrknout znovu.
Pokud spojí v bojleru 2 spirály paralelně, bude příkon 4,2kW. To při 230V
bude přes 18A.
Jedno těleso dosáhne při 170V na jednu spirálu polovičního výkonu.
Nevím, asi to není správné.
Přepěťové ochrany tam nejsou.
Původně tam prý mělo být 5 panelů s menším výkonem, ve finále dali 4 větší.
Asi je to vyšlo levněji. Smlouvu jsem neviděl.
aze

-----Původní zpráva-----
From: Petr Labaj
Sent: Sunday, May 26, 2024 11:03 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Ohrev TUV za 90 tisic

Z toho popisu není poznat, jak to bude zapojeno.
Ale minimálně je z toho poznat, že tam nemají bleskojistky, což je podle
mě špatně.
Neznám ale instalační poměry na střeše.

Že tam je zásuvka 230C může znamenat 2 věci.
Buď uvažují připojení bojleru pohyblivým přívodem, a ten střídač bude
jednoduše
krmit tuto zásuvku.
Když bude málo slunce, tak si uživatel přepíchne bojler do běžné síťové
zásuvky.
Nebo některé střídače umí samy přepnout výstup na síť.

Nebo to je zásuvka pro další spotřebič. Některé střídače umí priorizaci.
Když je
výkon ze slunce a není odběr na primárním výstupu (tj. v bojleru vypne
termostat),
tak pustí napájení do druhé zásuvky. Třeba pro nějaký infrazářič, topný
žebřík atd.
Tady už ale bude problém s nízkým napětím a tedy i malým výkonem.

S tím počtem panelů: v podmínkách je, že na 1 kWp v panelech musí být
minimálně
45 litrů v zásobníku. A pokud v daném místě třeba není místo na větší
bojler, tak se
může stát, že tam legálně nejde připojit víc panelů.
Ale opět - neznám reálie dané instalace.

K bojleru: já jsem původně zvažoval použití jiného bojleru. Ale nakonec
jsem se taky
přiklonil k Dražicím. Na rozdíl od všelijakých Aristonů a dalších značek
(které by vyšly
levněji) jsou ty Dražice taková šikovná skládačka. Dělají do toho různá
topná tělesa
o různém výkonu (1.3-4kW) a v různé konfiguraci (1-3 spirály). Navíc u
nás existuje
firma Nadeta, která prodává topná tělesa i pro jiná napětí, a dokonce za
docela
rozumné peníze namotá spirálu podle požadavku zákazníka.

K té konkrétní představě, jak to budu mít já: kupuju do toho spirálu 4kW
se třemi
spirálami po 1.3kW/230V.
Na každou spirálu zapojím SSR (kdysi jsem koupil několik značkových SSR
z nějaké
zrušené zakázky). Takže budu umět vypínat každou spirálu zvlášť.

Před to zapojím ovládaný přepínač sítí. Napěťově se toho nebojím, ty
přepínače
jsou dělané na obecné přepínaní nesynchronních sítí. Ale protože
přepínají jen I-II
bez mezipolohy, tak lidem často odcházejí kontakty v důsledku opálení
obloukem.
No a tady se uplatní to SSR, kdy budu přepínat vždy bez proudu.
Druhá funkce toho SR samozřejmě bude v tom, že budu moct po třetinách
regulovat
výkon.

Vychází to hezky. Pro běh z malého střídače, který dá nějakých 160V,
zapojím všechny
3 spirály paralelně a mělo by to dát akorát maximální proud z panelů.
Při běhu z velké fotovoltaiky nebo nedejbože z gridu pak budou zapojené
ty spirály
každá na 230V a výkon bude 1.3 až 4 kW podle toho, kolik SSR bude sepnutých.

PL