Prepinac 2xDC->1xDC

Sobota Květen 18 21:46:54 CEST 2024

Já na to používám takové udělátko a z velkého kondenzátoru (laboratorní
zdroj to nedá) mi to udělá asi 10 ms impulz. S měřenou tlumivkou je v
sérii snímací odpor a z něho vede šňůra do osciloskopu. Indukčnost pak
sice musím počítat ze strmosti nárůstu proudu, ale vidím i při jakém
proudu se přesytí a jaký je průběh toho přesycení. Třeba železoprach má
tu charakteristiku hodně kulatou a dá se používat i na násobku
jmenovitého proudu, aniž by ve zdroji odešly tranzistory.
Schema přípravku je tady
https://vaelektronik.cz/fotky/tester_sch.png
a nějaké naměřené průběhy, i když s trochu výkonovějším udělátkem s
proudem do 1500A, tady
https://vaelektronik.cz/fotky/s_mezerou.png
https://vaelektronik.cz/fotky/bez_mezery.png
Jen pro zajímavost - je to tlumivka mezi polarizovanou drenáží a
přepěťovkou na přívodu. Takže pro koordinaci ochran, pro odrušení a
protože se tam proud řídí impulzně (na 300 Hz) a bere si to energii ze
špiček při rozpínání, ta tlumivka bez mezery tomu při menších proudech
cca do 50A tu energii zvětší. Ve výsledném stavu tam jsou dvě C jádra,
jedno nerozříznuté (takže v podstatě šišatý toroid) a jedno rozříznuté
jen z jedné strany, aby tam byla mezera. Tady jsem měřil každé jádro
zvlášť. Jsou tam 4 závity vodičem CYA25 a je to na 160A.
https://vaelektronik.cz/fotky/tlumivka.jpg

Anděl