[OT] Domaci vodarna

Martin Locker locker na vosrk.cz
Čtvrtek Květen 9 20:35:23 CEST 2024

Zdravím,

je zde spousta domácích kutilů, tak bych si dovolil zeptat, zda jste se někdo nesetkal s následujícím jevem.
Dnes jsem navštívil rodiče na popud toho, že jim už 14 dní nejde domácí vodárna.
Stav se prý zhoršoval postupně. Následně proběhla instalatérem výměna koše ve studni, vyčistění sacího potrubí, čerpadla, zásobníku.
Teď je tam na zkoušku i jiný zásobník. Už tam byl i elektrikář (proměřil přívod 3f), vyměnil tlakový spínač, ale bez nějaké změny. Takto jsem dostal
informace (doufám, že jsem se dozvěděl vše).

Tak jsem si s tím 2 hodiny hrál a bez úspěchu - aktuální stav. Při poklesu tlaku pod spodní nastavenou mez spínač sepne, ale ihned rozepne a tak se to rozkmitá za příslušných vizuálních (a zvukových) efektů. Při nastavení vyššího tlaku pro zapnutí (původně byly 2 bary) to obvykle zapne normálně, ale při vypnutí se to opět rozkmitá (hystereze nastavena na cca 1 bar dle tlakoměru). Zkoušel jsem nastavit i maximální hysterezi, ale bez většího efektu.

Když jsem pozoroval tlakoměr na výstupu čerpadla, tak tam po zapnutí opravdu prudce stoupne tlak (téměř o více než 1,5 baru - tedy, co stihnu okometricky přečíst) a ihned klesne. Takže to vypadá, že ten spínač asi funguje, ale proč tam dochází k takovému rázu (tlak vzduchu v zásobníku zkontrolován 1,8 bar, zkoušel jsem i snížit, ale opět bez efektu). Samozřejmě jsem preventivně odvzdušnil zásobník i přívod do spínače.
Co se v tom systému mohlo změnit, že se to tak hezky (téměř nezávisle na čemkoliv) rozkmitá, když to předtím 5 let fungovalo?

Díky za případné nasměrování, na co se zaměřit.

Martin Locker