Re: OT Vesničtí elektrikáři:-)

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Květen 9 10:41:12 CEST 2024

Zabavny fakt: na Slovensku sa na niektorych miestach hovori cinkular
(cinkularka).

V mojej rodnej dedine (kde sa ale to "cinkular" nepouziva) sme mali taku
putovnu, ta bola trojfazova (vlastne ja som jednofazovu v zivote nevidel),
takze k nej patrila aj sada vidlic (t.j. ta stara obla keramicka aj nova
okruhla) - aj tak si musel kazdy prehadzovat fazu tak aby sa netocila
dozadu. Toto zvladne na dedine kazdy; ten kondenzator u jednofazovej je v
skutocnosti vyssi level.

Niekedy na tych jednofazovych motoroch byva "integrovana" krabica so
svorkami, a na jej vrchnaku (dekli) je bud nalepeny papier so zapojenim,
alebo je to zapojenie rovno sucast odliatku toho vrchnaka (teda na
motoroch zo starych dobrych cias, ked to cele bol poctivy kus kovu).

K mojim starym rodicom (v meste) chodieval za onych cias pilit palivove
drevo taky clovek, co si vzdy dotiahol svoju cirkularku, ta bola
benzinova. Tam problem so zapojenim nebol; na druhej strane sa museli
priebezne doplnat prevadzkove kvapaliny do motora (najma voda) aj do toho
tipka (najma pivo)...

wek