BOSE WAVE radio
Jaroslav Lukeš
lsh na wo.cz
Neděle Březen 31 18:10:20 CEST 2024
Tak Hiendové bedny nemají basové repro větší jak 20cm a pokud ano, tak
jsou "třípásmové" a mají ho jen jako subbas do 80Hz a místo klasického
středu mají 15-20cm basák. To pak jako třípásmo už nevadí, ale toto není
klasické třípásmo se středovým reprákem v hrnci.
Při dělení kmitočtů je potřeba uvažovat i nástroje, které kde hrají.
Výškáč se nesmí dělit mezi 1-3kHz kvůli vnímání prostoru, no a právě tam
se drtivá většina dělí.
Impedance klesá na pětinu, náhradní schéma skutečného repráku vyšlo v
80/90 v ruském časopise RADIO, nebudu to hledat. Vyšly tam i zesilovače
s nulovou zpětnou vazbou, čili naprostý ideál. Nakopnutí
https://triptonkosti.ru/8-foto/usilitel-bez-obratnoj-svyazi-shema-91-foto.html
Zesilovače kromě kmitočtové a fázové mají i nějakou výkonovou
charakteristiku, která je poměrně zvlněná k výškám, to taky vadí.
Bassreflex je většinou velké zlo, protože většina výrobců ho počítá
klasicky. Správný bassreflex je na zadní straně reprobedny a při návrhu
se počítá s konkrétní vzdáleností od zdi a od podlahy. Nejsou na to
veřejně vzorečky, je to firemní tajemství JBL, Sony a zaniklé slovenské
firmy Marsyas, kterou pak koupilo české AQ asi i kvůli tomu jejich
vybavení co měli v té jejich jeskyni.
Uzavřená ozvučnice je bedna prvního řádu, ještě lepší jsou nultého řádu
- deskové. Ale tam naopak vyniknou všechny nedostatky reproduktoru a
zesilovače.
Korekce k reproduktoru by měly reflektovat tvar poklesu kmitočtové
charakteristiky, tedy Q parametrického EQ. Zdůraznit a padnout pryč co
už nezvládne.
Zvláštním případem korekce "zvuku" je sériový kondenzátor k basáku jako
HPF na kmitočtu kde to už trochu spadlo. On to ten parametrický trochu
simuluje (je za ním ještě zesilovač), ale není nad "chybějící náboj"
kondenzátoru při přechodových dějích a tím vzniklé zkreslení.... A
vracíme se k některému z předchozích mailů o sudých harmonických a
psychoakustice.
Filosofie co reprák to zesilovač není špatná, naráží to na NF rozvody,
je lepší to tahat výkonově. Zesilovače bi-wiring pro domácnost s
jakoukoli cenovkou zase ale nekompenzují vzdálenost repráků a je potřeba
mít další krabičku, aby nahradila dobrou výhybku v bedně, která to u
lepších reprobeden bere v potaz.
Vláďa Anděl napsal(a):
> Dělal jsem si už dvoje malé bedničky o objemu pod 10 litrů. Ty první
> si myslím že hrály nejlíp, ty má doma přítelkyně. Druhé se moc
> nepovedly (nepovedlo se naladit výhybky, nebo nevím) a když zemřela
> babička, která je měla doma, zabavili je mladí. Třetí bedničky mám u
> počítače a zatím co ty před tím mi dělal truhlář, tohle jsou původně
> nějaké bedničky Sony od domácího kina, co u nich membrány basáků
> vyžraly myši a dával jsem tam nové repráky + zesilovače. Místo původní
> papundeklové zadní stěny mám tlustou hliníkovou desku, která chladí
> zesilovač.
>
> Mám takový názor, ale třeba mi někdo vysvětlí proč je to blbost, že se
> mi hrubě nelíbí bassreflex. Bohužel snad všechny bedny ho dneska mají.
> Je to rezonátor, který sice trochu protáhne a jako že srovná
> charakteristiku, ale přece ta rezonance se musí projevit na impulzní
> odezvě. Připadá mi, že všechny tyhle menší bedničky duní a ten
> skutečný spodek tam stejně není. Proto jsem si všechny bedničky dělal
> jako aktivní a basy koriguju jen časovýma konstantama bez rezonančního
> vrcholu v zesilovači. Což u pasivních beden nejde, protože zesilovač
> musí chodit rovně. Ale rovně ... když jsem si procházel web
> http://www.repromania.net/ tak se tam u bassreflexových beden řeší,
> jak je pro ně spousta zesilovačů nevhodných, protože v rezonanci klesá
> impedance bedny i pod 1 Ohm a zesilovač, který to nedá, je "špatný".
> Takže ten nárůst výkonu tam potřebují taky, jen s tím ten "standardní"
> 4 ohmový výstup přetěžují. To už mi přijde lepší mít zesilovač v bedně
> a nakorigovat to podle potřeby.
> Já pak mám většinu výkonu zesilovače na basech a to i na kmitočtech,
> které to nepřenese, ale to mi až tak nevadí. Přijde mi, že ty basy
> jsou lepší a že to neduní.
>
> Jo a to dvoupásmo nebo třípásmo - tam je problém u velkých basáků, že
> velká membrána ty vyšší kmitočty vyzařuje hodně směrově. U malých
> beden s 12 cm basáky to dvoupásmo stačí, ale kde je velký basák,
> myslím že třípásmo musí hrát líp. Nejslyšitelnější je tenhle efekt u
> velkých muzikantských beden, kde jsou ty basáky obrovské, je to často
> jen dvoupásmo a hrajou s tím venku, kde se to nemá kde odrážet. Stačí
> projít přes šířku hlediště a ty rozdíly na středních kmitočtech jsou
> strašné.
>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: lsh.vcf
Type: text/x-vcard
Size: 4 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240331/576a4f97/attachment.vcf>
Další informace o konferenci Hw-list