BOSE WAVE radio

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Neděle Březen 31 17:23:44 CEST 2024

Hloubkáč u hiend beden končí právě kvůli tomu kolem půl kHz, pak to
přebírá hedvábná kalota. Ta má navíc i nějaké dynamické vlastnosti
oproti plastové nebo kovové protože není úplně tuhá, takže září do
velkého úhlu a vyzáří i nejvyšší kmitočty. Navíc není hladká, takže
vzduch po ní neklouže. Basák u hiendu má taky "protismykové" kroužky aby
vzduch neklouzal (v 80. se dělaly i úplně ploché repráky kvůli tomu, ale
tam byly pak další problémy, začaly se dělat kroužky).

Fakt je to jenom o tom vybrat si správný repráky, dobře spočítat bednu a
výhybky. A pak to odměřit a doladit. Hiendové repra jsou párované podle
všemožných charakteristik (nejen sinus) a proto se prodávají ve sladěném
páru V JEDNÉ VELKÉ KRABICI, nejde je koupit po jedné.

Kompenzace dopplera ve své podstatě potřebuje snímat nebo znát výchylku
membrány a provést inverzní kmitočtovou modulaci, což se líp dělá na
digitální straně "za letu". Netřeba se úplně trefit, ona i 20% chyba (=
11° fázová chyba) 5x sníží to dopplerovské zvonění.

Co se raději moc nepropaguje, je příznivé chování zesilovače D k
přechodovým dějům impedance basového repráku, je na tom mnohem líp než
analogový zesilovač, ovšem jen pokud se mu nezapnou nějaké nadproudové
ochrany. Totiž PWM tlačí proud co může a to má reprodukci velmi
pozitivní vliv. Takže použít na basové repro dobré D, příliš neomezené
proudem, má obrovský přínos k impulsní odezvě elektroakustického
systému. Proudová rezerva je potřeba 5x vyšší, než je maximální sinusový
výkon na dobu kolem 100ms. To ty hiendové zesilovače taky dají a
muzikanti o tom taky dřív věděli, dneska jsou to ale samé leštěné prdy
všechno, už nic nedělají pořádně.