Re: Nabíječky e-aut - bylo [OT] problem na aliexpress

Jan 'yanek' Bortl yanek na yanek.cz
Neděle Březen 31 11:22:03 CEST 2024

v textu...

Dne 29. 03. 24 v 16:53 Petr Labaj napsal(a):
> K těm nabíječkám si dovolím trochu protinázor.
> Myslím, že jich možná málo není. A další se budují.
> Jsme snad na tom v počtu nabíječek na počet aut relativně dobře.

Ano, nabíječek je poměrně dost, téměř na každém rohu ji najdete, jejich
počet tudíž víceméně dostačuje. ALE...

> Teď se budou další stavět s nějakými dotacemi.

To už jsou ty stávající.

> Ale podle mě je chyba v podivném obchodním modelu, který se zde zabydlel.
Ano, rozhodně je.
> Když už to stát dotuje, tak by taky mohl nadefinovat nějaké podmínky
> fungování.
Nevím jestli stát, ale minimálně EU už si toho všimla. Od nějakého data musí
veřejné nabíječky umět přijímat platební karty (myslím, však, že jen ty nové
a nemohu k tomu najít relevantní zdroj na Internetu).

> Máme u nás už teď nabíječek celkem dost. Ale aby se dalo nabíjet za nějaké
> smysluplné peníze, tak potřebujete různé vzájemně nekompatibilní karty a
> aplikace.
Ano.
> A není to tak, že s aplikací dostanu slevu třeba 5%, jako v různých
> supermarketech.
> Ale bez dané aplikace nebo karty je cena třeba i několikanásobná, případně
> nenabiju vůbec.
Stačí mít pár karet a vyřeším tím 90% veřejných nabíječek, ale ano, za
podivné ceny a ještě podivnější roaming.

> Tak by mohl stát stanovit, že nabíječka bude fungovat v podobném režimu,
> jako fungují
> běžné benzínové pumpy. Tedy jasně definovaná a veřejně zobrazená cena.
> Tak, jako je to
> běžné na totemech benzínek. Tankování pro všechny s platbou běžnou
> kreditní/debetní
> kartou (bude-li samoobslužná) nebo kartou a hotovostí (u obsluhovaných
> nabíječek).
Todle chce vybudovat právě LIDL - pochopitelně jen u svých prodejen. Jen jim
to jaksi trvá (nebo to staví všude jinde než v ČR?).

> Prostě aby se z nabíjení stal běžný rutinní nákup, jako je tankování u
> benzínky.
> Abych nemusel řešit, jestli mám aplikaci nebo kartu zrovna pro tuhle
> nabíječku, jestli bude
> cena nějaká normální nebo likvidační atd.
> Na prodej s přiměřeným ziskem snad zákony pamatují.
Ne, nevím o nich. Pokud takové zákony existují, které to prosím jsou?
Pověstná černá ruka trhu tohle poměrně dobře řeší.
> A v nějakém supermarketu by asi taky neprošlo to, že musím mít nějakou
> speciální kartu nebo
> aplikaci (kde budu měsíčně navíc platit nějaký paušál), jinak mi buď nic
> neprodají, nebo mi to
> prodají za několikanásobnou cenu.
Tak to se zkuste podívat do nejbližšího Tesca. S tímto modelem prý začínají
i někteří další. V tuto chvíli to žádné zákony nejspíš ani neporušuje.

> A to ten supermarket je většinou postavený za peníze majitelů.
> Kdežto nabíjecí stanice budou dokonce částečně budované za peníze státu,
> resp. EU.
Myslím, že ty předražené od ČEZu (a dalších) jsou právě z dotací. Levné z
LIDLu a Tesly nejsou (aspoň o tom nevím).

> K té Číně: tam prý silně rozjeli e-mobilitu jednak odstraněním omezení pro
> jízdy elektromobilů
> (proti omezením v centrech měst pro spalováky). Ale pak (a to možná ještě
> víc) tím, že prý stát
> vybudoval síť veřejných nabíječek s velice příznivými cenami elektriky.

Čínu srovnávat neumím - nežiju tam a ani nechci. Srovnávat zřízení, kde
stále funguje komunismus se vším všudy. Brr!
> To je (podle mě) lepší model než přímé dotace na koupi elektromobilu.
> Elektromobil má zatím stále (minimálně psychicky) problém s nižším
> dojezdem. Pokud ale vím,
> že bude existovat síť nabíječek s rozumnými cenami a bez nějakých dalších
> omezení, tak toto
> omezení pro mě pozbývá váhy.

Ano, je to opravdu jen psychický problém. Jako majitel EV, který za poslední
rok najel 20000km (každý den jezdím do práce a zpět přes 120km) jsem na
veřejné nabíječce nabíjel jen pokud:

- to bylo levnější než doma (LIDL než jsem měl doma spotový tarif s
distribuční sazbou pro EV),
- to bylo daleko - typicky cesta do Prahy (v mém případě buď LIDL Litomyšl
nebo Tesla, když bylo náhodou časově výhodnější jet po D1),
- jednou jsem zkoušel i rychlý stojan PRE, čistě ze zvědavosti (vlastně to
byl hned první cíl cesty, co jsem si auto převzal).

K tomu ALE nahoře... Ano, vozím sebou 4 čipové karty (u žádné však neplatím
žádný paušál), doposud jsem ale použil jen tu u zmíněného PRE. U LIDLu se
nabíjí jen pomocí QR webového odkazu na platební bránu - což byl zdlouhavý
opruz a poslední dobou často nefungující (teď už je to ale opět jinak a lze
využít i jejich aplikaci, to už jsem ale dlouho nepotřeboval). Čtečky
platebních karet tam však stále nejsou. Myslím si, že to bude i trochu
spojené s nenažraností bank za takové věci.

Větší problém vidím právě zmíněný ČEZ. Hezky je to vidět u Tesla nabíječky v
Praze. Jsou totiž hned vedle sebe. U ČEZu jsem tam nikdy nikoho neviděl
stát, u Tesly bývá poměrně často plno. I jinde v republice u ČEZu vidím stát
auta spíš sporadicky. Akorát oni asi neumí dobře sledovat trh, takže to z
jejich pohledu nejspíš vypadá, že o EV nabíjení není zájem, ale zase jsou v
téměř každé vesnici.

Největší problém je tudíž cena a trochu dostupnost rychlonabíječek (150kW+).
Většinou totiž umí jen 50kW, což je takové spíš lechtání v případě, bych jel
někam daleko. Teď se sice začaly objevovat nabíječky co lákají na vysoké XXX
kW, ale tyto stojany neumí dodat potřebný výkon v celém napěťovém rozsahu
(rozdíl mezi tzv. 400 a 800V architekturou vozidel). U toho se člověk snadno
napálí, protože si za takový stojan značně připlatí v domnění, že to bude
rychlejší, ale ten není schopen dodat očekávaný výkon.

Koukám do aktuálního ceníku ČEZu
(https://futurego.cz/cs/verejne-dobijeni/cenik) a vidím:

Stojan <49kW ... 8 Kč/kWh (tedy myšleno dlouhodobé AC nabíjení, protože DC
stojany začínají právě na 50kW)
Stojan <150kW ... 13 Kč/kWh (tedy většina stojanů v horní dolní)
Stojan >150kW ... 18 Kč/kWh (předražené rychlonabíjení)

Tesla stojí i s 250kW stojanem buď 11,10 Kč/kWh nebo dokonce 10 Kč/kWh.
Taková cena platí víceméně v celé Evropě. V ČR si u ni non-Tesla auto však
nic nenabije a předpokládám, že primárně z kapacitních důvodů - občas jsou
tam totiž fronty, sic krátké.

LIDL stojí 6,90 Kč/kWh (max 50kW). Bohužel mají jen jeden stojan na prodejnu
a to ještě jen každou třetí.

Mimochodem, cena za předražené dobíjení u dálkových tras je myslím stále
levnější než benzínový a naftový ekvivalent. Jediný faktor navíc, hledání
vhodné nabíječky a čekání, než se to nabije - což u dlouhých tras v reálu
nevadí, stejně si člověk musí odpočinout. Když se to však ví dopředu
(například aplikace ABRP), tak to mentálně nevadí vůbec - vlastní zkušenost.

Z nějakého důvodu je český trh takový specifický, nadávání na EV, nadávaní
na EU, nadávaní na stát, nadávání na cokoliv. Přitom jedinci o tom ví s
prominutím velký prd (reakce na některé odpovědi dále v tomto vlákně). Proč
tomu tak je? Je mi z těch lidí smutno.

--
Jan 'yanek' Bortl