Nabíječky e-aut - bylo [OT] problem na aliexpress

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Březen 29 16:53:29 CET 2024


K těm nabíječkám si dovolím trochu protinázor.
Myslím, že jich možná málo není. A další se budují.
Jsme snad na tom v počtu nabíječek na počet aut relativně dobře.
Teď se budou další stavět s nějakými dotacemi.

Ale podle mě je chyba v podivném obchodním modelu, který se zde zabydlel.
Když už to stát dotuje, tak by taky mohl nadefinovat nějaké podmínky 
fungování.

Máme u nás už teď nabíječek celkem dost. Ale aby se dalo nabíjet za nějaké
smysluplné peníze, tak potřebujete různé vzájemně nekompatibilní karty a 
aplikace.
A není to tak, že s aplikací dostanu slevu třeba 5%, jako v různých 
supermarketech.
Ale bez dané aplikace nebo karty je cena třeba i několikanásobná, 
případně nenabiju vůbec.

Tak by mohl stát stanovit, že nabíječka bude fungovat v podobném režimu, 
jako fungují
běžné benzínové pumpy. Tedy jasně definovaná a veřejně zobrazená cena. 
Tak, jako je to
běžné na totemech benzínek. Tankování pro všechny s platbou běžnou 
kreditní/debetní
kartou (bude-li samoobslužná) nebo kartou a hotovostí (u obsluhovaných 
nabíječek).

Prostě aby se z nabíjení stal běžný rutinní nákup, jako je tankování u 
benzínky.
Abych nemusel řešit, jestli mám aplikaci nebo kartu zrovna pro tuhle 
nabíječku, jestli bude
cena nějaká normální nebo likvidační atd.
Na prodej s přiměřeným ziskem snad zákony pamatují.
A v nějakém supermarketu by asi taky neprošlo to, že musím mít nějakou 
speciální kartu nebo
aplikaci (kde budu měsíčně navíc platit nějaký paušál), jinak mi buď nic 
neprodají, nebo mi to
prodají za několikanásobnou cenu.

A to ten supermarket je většinou postavený za peníze majitelů.
Kdežto nabíjecí stanice budou dokonce částečně budované za peníze státu, 
resp. EU.

K té Číně: tam prý silně rozjeli e-mobilitu jednak odstraněním omezení 
pro jízdy elektromobilů
(proti omezením v centrech měst pro spalováky). Ale pak (a to možná 
ještě víc) tím, že prý stát
vybudoval síť veřejných nabíječek s velice příznivými cenami elektriky.

To je (podle mě) lepší model než přímé dotace na koupi elektromobilu.
Elektromobil má zatím stále (minimálně psychicky) problém s nižším 
dojezdem. Pokud ale vím,
že bude existovat síť nabíječek s rozumnými cenami a bez nějakých 
dalších omezení, tak toto
omezení pro mě pozbývá váhy.

PL

*******************

Dne 29.3.2024 v 13:47 Vláďa Anděl napsal(a):

...  Elektromobilita bude něco podobného. Není na to připravená síť, je 
málo nabíječek. ...
... Tohle mají nejspíš v Číně vyřešené sice asi direktivně, ale funguje to.

Anděl



Další informace o konferenci Hw-list