Re: Ještě k té domácí kalibraci multimetrů

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Úterý Březen 26 21:48:32 CET 2024

Ale jistě, o papíru pro komerční záležitosti ve firmě to jinak nejde. U
nás ve firmě taky kalibrujeme měřáky v pravidelných intervalech, tak jak
je předepsáno.

Nicméně tady byla řeč o multimetru pro domácí použití. A tam je ta cena
pro většinu lidí dost důležitá a je zajímavé, že někdo umí stejný úkon
udělat za 4k a jiný za 16k.
Na druhou stranu je pravda, že "obnošené" kvalitní multimetry jsou
natolik stabilní, že jejich kalibrace není snad ani potřeba.
Když tady šla ta debata, tak krom toho, že jsem zkusil jednu 5V přesnou
referenci ze šuplíku, objednal jsem si na AliExpressu jen tak z legrace
ten zdroj napětí 2.5V, 5V, 7.5V a 10V. Před pár dny to přišlo a zkusil
jsem přeměřit svoje přístroje, schválně co to naměří. A výsledek mně
docela překvapil:

Aliexpress         2,500000 5,000000    7,500000    10,000000
(údaj na té škatulce)
Protec 506        2,484000    4,970000    7,460000 9,950000
(sice ve své době luxusní, ale přesto "kapesní a proto orientační"
multimetr s 9V baterkou)
HP 34401A       2,498300    4,999000    7,493600    9,993600
FLUKE 8840A   2,498400    4,999100    7,493700    9,993700

Docela mně zaujalo, že oba laboratorní měřáky se takhle shodují a přitom
se jedná o přístroje koupené na EBay v různých letech (1998 a 2000), oba
už tehdy byly použité a měly prošlou kalibraci. A přesto se i dnes
shodují a patrně i správně měří.
Ale stejně uvažuju o tom, že bych časem ten 34401A zkalibrovat nechal,
protože pro vyšší napětí a jiné funkce (odpor, proud, AC měření) už
žádný důvěryhodný zdroj nemám. Ale skoro bych si tipnul, že ta přesnost
bude víceméně stejná i u těch ostatních funkcí.

Zdraví PavelK