Re: Kompatibilita optických SFP modulů a switchů

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Březen 13 22:11:39 CET 2024

Ty "značková" SFP  s větším výkonem ( dosahem ) až tak levná nejsou  a do
nějakých SLA linek si nikdo netroufne koupit
a osadit nějakou Čínu.  Občas už chce zákazník i 10G a tam už BiDi (
jednovláknová ) SFP jsou opravdu o dost dražší , než dvouvlákna.
A problém s počtem vláken většinou směrem k zákazníkovi není. Dnes se to
vaří najednou 6 vláken ( rybon .) Nikam se nedávají jen dvě, min 6  vl. je
standard.
A dálkové trasy stejně mají nasazené nějaké multiplexy WDM s několika
(desítek) vlnových délek.
Takže nasazení dvouvláken/ jednovláken je tak odhadem v poměru 90/10
procent. Jednovláknová SFP  se v poslední době používají hojně u GPON
přípojek, jsou za nimi pak splitery
1/2 až 1/64. Teď se zrovna řeší problém s "rušiči" což je zákazníci, který
buď záměrně a schválně, nebo díky závadě na GPON terminálu ruší uplink pro
všechny zákazníky za spliterem.

Co se týče těch vlnových délek u BiDi , používají se různé kombinace.
Problém je, že 1550 a 1310 nm je daleko od sebe, což je fajn z hlediska
filtrování, ale útlum kabelu je na 1310 mnohem větší.
Jsou i délky 1270/ xxxx někdy hodně blízko sebe, tam ale hlavně noname
moduly používají časový multiplex a obcházejí potřebu kvalitního filtru v
SFP.
Takže sice každé sfp vysílá  na svém kmitočtu, ale jen v jednu chvíli ,
jako wifi. Celé si to řídí management SFP, zařízení o tom vůbec neví.
Takový pseudo WDM spoj má ale jen omezenou délku a hlavně má mnohem větší
latenci.

Na jedno školení nám říkali, že se u kvalitních BiDi WDM SFP s velkým
dosahem  krom filtrů na RX straně používají i cirkulátory, které ještě
zvětší útlum toho vlastního - neužitečného signálu.