[OT] vybuch foovoltaniky

Petr Simek psimek na jcu.cz
Středa Červen 26 18:08:22 CEST 2024

On Wed, 26 Jun 2024, Admin HWnews wrote:

> Shodou okolnosti synek zrovna udelal zkousku z termodynamiky...ale aniz bych
> se ho ptal...nejak si nedokazu predstavit, ze by vznikla prehrata para v
> bojleru...musel byste odparit cely objem vody...prehratou paru neudelate
> pokud je v prostoru kapalna voda. A pokud je vetsina bojleru plna vody tak je
> to stejnej princip jako tlakova zkouska kdy naplnite lahev skoro celou vodou
> a natlakujete jen minimalni prostor nad kapalinou...pokud to rachne tak
> budete zlitej, ale vic nez psouk a ze vas to zlije se nestane.
>
> Nebo to takto neprobiha?

> [...]

Nejde o prehratou paru ale o prehratou vodu (jako u papinaku).

Dejme tomu ze mate 200l bojler ktery vydrzi 16 atmosfer a pak rupne.
Takze vodu v nem muzete ohrat na 180 stupnu a pak tam bude takovy tlak.

Do 200l vody a 80 stupnu (nad 100) se vam ulozi cca 67MJ energie a kdyz
to rupne tak vysledek te energie bude ze se naraz zmeni cca 30 litru
vody na paru.

1 litr vody je za normalniho tlaku asi 1600 litru pary, takze najednou
tam pribude cca 50 kubiku plynu. Pokud ma ta mistnost taky 50 kubiku
objem tak tam nahle vzroste tlak na dvojnasobek, takze 10 tun na
metr ctverecni. Pokud rychle nevystreli okna a dvere, tak to rozvali
zdi, nekdy i ty dalsi zdi v poradi.