Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Červen 16 19:13:21 CEST 2024


Zúčastnil jsem se včera setkání fandů stavby FVE a souvisejících věcí.
Asi celkem podle očekávání tam byla myslím nadpoloviční většina aut 
elektrických. Které jsme samozřejmě všichni očumovali.
Byly tam zajímavé vychytávky, jako předělávka Tesly na kempingové auto, 
kdy tam borec dostal 2 lůžka, vařič, dřez, zásuvku AC230V atd.
Taky bylo zajímavé vidět co je pod přední kapotou nového luxusního 
elektrického BMW i5. Kromě klimatizace skoro nic. Klidně by se tam dali 
pašovat migranty.

Taky jsem se ptal, že auta evidují i ztráty při nabíjení. Tedy jestli 
někde ukládají a sumují veškerou dodanou elektřinu, nejen tu, který 
skončí v baterkách.
Prý asi ne. Ale protože to všechno byli lidi kolem FVE, tak na nějakých 
veřejných nabíječkám nikdo v nich moc nenabíjí.

Ale nejvíc mě tam zaujal borec, podle mě FVE a elektroautový hacker.
Koupil staré elektrické Citroen Berlingo. Bez baterek, ty už byly odepsané.
Naskládal si dovnitř 6 bateriových bloků, který používá snad koncern VW 
a udělal z toho skvělou bateriovou dodávku. Dá na jedno nabití prý snad 
500km.

Všechno kolem baterek je tam nové a vlastnoručně dělané.
Aby mohl nabíjet na veřejných AC nabíječkách, tak si udělal vlastní (v 
podstatě DC) nabíječku.
Použil telekomunikační napájecí zdroje 45-60V. Ty umí regulovat napětí a 
současně i proud. Tedy umí fungovat jako proudový zdroj s napěťovým 
omezením.
Protože jejich DC výstup je galvanicky oddělaný od vstupu, tak mohl 
spojit výstupy 3 (případně 6) zdrojů do série. A tady to právě hezky 
vychází při 6 modulech.
Takže může mít v podstatě na každý článek jeden zdroj. I když to není 
podmínka, samozřejmě by to celé mohl brát jako jeden souvislý blok.
Každý z těch 3 zdrojů má pověšený na jedné fázi.
Pokud nabíjí jen ze zdroje 11kW, tak nabíjí vždy jen polovičku baterek, 
po jejich nabití přepne na druhou půlku.
Když nabíječka umí 22kW, tak může jet celou baterku najednou.
Tedy těch zdrojů tam má celkem 6, ale při běhu ze slabší nabíječky 11kW 
jedou vždy najednou jen 3, při 22kW pak na každé fázi má zapojené 2 
zdroje paralelně a jede všech 6 najednou.

Na těch baterkách dokonce nemá ani balancéry a už vůbec ne nějakou BMS.
Nabíjí je na dost nízké koncové napětí, a prý se mu zatím nerozjíždějí.

Na doma pak má udělanou nějakou nabíječku z regulovatelného autotrafa, 
výstup má jen usměrněný diodami.

No a další velká zajímavost a nepříliš vídaná věc je, že se doma 
kompletně odpojil od gridu. Vrátil elektroměr a je zcela soběstačný. Prý 
už 2 roky, už má za sebou 2 zimy. Takže už ví.
Přitom je zajímavé a pro mě překvapující, že to dokázal s docela malým 
výkonem panelů. Má snad jenom nějakých 14.5 kWp.
Část těch panelů má na střeše, ale nejmíň polovičku má jen tak různě 
opřené o stěnu nebo o plot. Panely všehochuť, zřejmě z nějakých 
likvidovaných FVE.
A to myslím teplou vodu dělá taky elektrikou.

Topí pak olejem. Což je taky zajímavé, má vlastnoručně vyrobený hořák na 
použitý rostlinný olej. Za rok prý protopí cca kubík toho oleje.
Má starší rodinný domek, takže zateplení asi nebude bůhvíjaké.
Fakt šikovnej borec.

PL



Další informace o konferenci Hw-list