Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Červen 6 15:18:45 CEST 2024

Podle této logiky každý, kdo si pořídí úspornější spotřebič, je škůdce.
Když si koupím novou ledničku, tak v létě výrazně omezím spotřebu, ale
zimní spotřeba se moc nezmění. Podobně jako u FVE (jen u FVE je to
samozřejmě výraznější, ale nových ledniček je zase asi víc).
Někteří jsou škůdci i bez FVE. Já se třeba nějakých 8 měsíců sprchuji
zásadně venku. Tak místo odběru elektriky pro bojler mi vodu ohřeje
slunce (nebo u toho v březnu a listopadu mrznu).

K Vašemu extrému: pokud by v létě opravdu bylo možné všechny elektrárny
vypnout (což se v reálu nikdy nestane), tak asi i to by bylo řešitelné.
V praxi by to spíš bylo (nebo už je) tak, že by se odstavila část
kapacit (každý rok jiná), a na ní by se aspoň v klidu dělala údržba a
rozvoj.
Jsou i jiné sezónní průmysly, kde pracuje možná ještě víc lidí než v
energetice. Extrém je třeba turistický ruch nebo skiareály. A že je to
nějakých lidí, co to zaměstnává. Jsou i země, kde je to největší průmysl
vůbec. Třeba moje ségra taky pracuje v této oblasti. Má tam práci nějaké
3 měsíce v roce, po zbytek času je architektka.
Nicméně to je jen opravdu nereálná teorie. V praxi se naopak letní
spotřeba asi spíš zvyšuje. Lidi si zvykli na komfort, klimatizaci,
vaření na indukci a jiné elektrice, rozšiřuje se elektromobilita (a ne
každý ji živí jen z FVE).

Virtuální baterka: tu provozují distributoři. Tak jednoduše statisticky
v létě nakoupí elektřiny méně, protože mu ji do sítě dodají rozptýlené
zdroje (což je dobře i z hlediska zatížení, viz Kirchhoffovy zákony).
V zimě pak nakoupí elektřiny víc, a dodají ji zákazníkům za vysoké
distribuční poplatky.
K tomu mají fixní příjem za tuto službu.
Takže zrovna distributorům se to možná rentuje. A nikdo jiný to neprovozuje.

PL