koroze medeneho vymeniku

Sobota Červenec 27 22:32:38 CEST 2024

Probíral jsem s e Sokolským (elektrochemik z Gdaňsku) co se děje, když
je potrubí chráněné jen polarizovanou drenáží, kde ten potenciál lítá
podle toho, kde se pohybují tramvaje. Případně když se plynovod křižuje
s tratí, kde potenciál lítá (bludné proudy) a ta polarizovaná drenáž,
která to má proudem z kolejí dorovnávat, tam není a potrubí je chráněné
jen okolníma katodovkama. Říkal, že pokud má potrubí ochranný potenciál,
obalí se iontama. Když přejde do plusu, železo z povrchu se rozpouští.
Když je zase záporné, to rozpuštěné železo se začne vylučovat na
povrchu. Ale s původním materiálem se už nespojí. Když je pak zase
chvíli kladné, přednostně se rozpouští ta vyloučená vrstva a né železo z
trubky. Takže pokud je po většinu času chráněné a občas jde do plusu,
zas tak moc se neděje.

Ohledně toho diagramu - záporný potenciál se dá do nějaké míry nahradit
alkalickým prostředím. Proto nereznou dráty v betonu a základový zemnič
má být v betonu a né úplně na dně výkopu (což jsem nevěděl, když jsem
stavěl :-(

Vláďa