Frekvencny menic 1 faza

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Červenec 25 14:53:40 CEST 2024

Ano, standardní frekvenční měniče jsou určené pro 3f motory.
Dělají se i speciály pro 1f motory. Známé jsou měniče Invertek. Ale
dělají je i některé čínské firmy. Jednoho takové Číňana mám i doma.
Značku z hlavy nevím, musel bych ho odkrytovat.

I běžný 3f měnič je schopen nějak 1f motor napájet. Ale to být měnič
přiměřeně předimenzovaný. Tak pro ten 1kW motor (pokud opravdu bere v
praxi kolem toho 1kW) by to chtělo 3f měnič aspoň kategorie 4kW. A bude
třeba vybrat vhodně fázi, na kterou to připojíte. Jinak bude hlásit
fázové disproporce a nepojede (samozřejmě jak který měnič). Pochopitelně
to pojede jen ve skalárním režimu.

Kroutí se mi prsty, když to píšu, protože měniče nedělají kilowatty
nýbrž ampéry. Ale pro jednoduchost a pro přizpůsobení-se webovým
nabídkám a ceníkům to píšu takhle.

Každopádně je třeba počítat s tím, že regulační rozsah toho 1f motoru
nebude zdaleka tak široký jako u 3f motorů.
Tipnul bych si tak 25-70Hz (běžný 50Hz 3f motor by dal aspoň 0.1-120Hz Hz).

Ty 1f speciální měniče to dělají tak, že při startu tam na chvíli pustí
50 Hz, až se motor pohne, tak teprve pak změní frekvenci na tu požadovanou.
To s běžným 3f měničem neuděláte, resp. uděláte jen s nějakým chytrým
řízením.
Tak jde o to, jestli to čerpadlo nebude mít problémy s rozjezdem.
Rozhodně bych před investicí doporučil si zkusit měnič půjčit a ověřit to.

No a ještě je pak možnost ten motor trochu poladit. Jestli je běžný
motor s kondenzátorem, tak ho třeba zkusit připojit k měniči 2-fázově.

PL