IPv6

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Čtvrtek Červenec 11 20:16:56 CEST 2024

Pánové, byl jsem pryč tak debatu o IPv6 dočítám až teď.

A musím říci, že mě překvapuje jaký je k tomu odpor.  Pokud znáte IPv4
tak IPv6 90% je prakticky hodně podobné a nebo totožné - jednou jsem si
přečetl Satrapu: https://knihy.nic.cz/cs/detail/22/

a v základu se snadno zorientoval.

Aktuálně na googlovské servery přichází cca 50% provozu po IPv6:

https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html#tab=ipv6-adoption

Konkrétně u nás z mobilních operátorů podporuje IPv6 O2 a Vodafone. Když
si přepnete mobil na data a kouknete jakou máte IP adresu, tak tam máte
tu šestkovou. Pouze T-mobile to ignoruje.

A co to operátorům přináší?  Především jednodušší krabice co nemusí
realizovat CGNAT, protože klasický routing a firewalling je snadnější
disciplína.

Provozuji IPv6 doma minimálně 10let - nejprve přes tunel u HE a nyní
nativně (operátor Metronet). Ode mě odchází skoro 75% provozu po IPv6. A
není s tím nějaká práce "navíc".  Je to prostě výrazně jednodušší. Zapnu
router a PC, dostanu link-local adresu a komunikace funguje. Router se
spojí s operátorem a ve výchozím stavu si automaticky "lízne" ipv6 pool
ze které přidělí adresy dovnitř (bez nastavování nějakého DHCP serveru a
podobně).  Měl jsem v poslední době několik routerů v ruce a u všech to
tak vypadalo - ve výchozím stavu jsou routery stejně a standardně
nastavené a stačí je jen zapnout.

Díky tomu nenarážím naopak na to, že nemohu postavit VPN do firmy,
protože nějaký stupido použil na veřejné wifi 192.168.1.x které je
použité ve vnitřní síti kde se VPNkuju.

Za adresy si dosaďte cokoliv z privátních segmentů, na kolize narážím
poměrně pravidelně.

Ano, vymýšlíme různé ohejbáky na udržení IPv4 při životě. Pojďme vést
opravdu technickou debatu, proč je IPv6 shit a nelze nasadit? Já o žádné
takové vlastnosti nevím a rozhodně jsem praktický uživatel.

Petr