IPv6

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Středa Červenec 10 14:17:56 CEST 2024

Kdysi se taky zdálo, že 640 kB operační paměti je dostatečný prostor.
Stejně jako další limit 2 GB a podobných limitů je v historii docela hodně.

U IPv6 mě skoro 25 let baví sledovat, jak lidem přijde jako moc velký
prostor 128 bitová adresa. Možná, že to je hodně dobře nastavené, když i
v rozvíjejícím se IT i po skoro čtvrt století řešíme, že je to zbytečně
velké.

Ale umíte si představit, jak by IT svět vypadal, kdyby se už na přelomu
tisíciletí IPv6 skutečně implementovalo?

- žádný NAT
- žádné lokální rozsahy 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/20 a 192.168.0.0/16
- žádné placení za veřejnou IP adresu
- nikdo by si nemyslel, že NAT je firewall
- na routeru by správce nastavil jen lokální rozsah a hlavně firewall
- každý web na serveru by mohl mít svoji adresu
- každá služba serveru by mohla jet na jiné adrese
- neměli bychom operační systémy, servery, software zahnojené rovnáky na
ohejbák a různými udělátory pro průchod do neveřejných rozsahů sítí

Upřímně řečeno, moje generace "lidí pracujících s počítačem" aspoň
tušila, že existuje cosi jako IP adresa (IPv4), mladší generace to už
ani netuší a tušit vůbec nemusí. Jsou zvyklí, že jim operátor dovalí
krabici, tu zapojí, připojí kabelem STB od O2, televizi a nastaví si
heslo na wifi a jedou bez potřeby nějaké IP adresy znát. Stejně jako si
už nikdo neštelujeme předstih, tak už nepíšeme IP adresy.

Standa

P.S.: Hledal jsem v archivu, kdy jsem poprvé zaslechl nebo přečetl
zkratku IPv6. Aleš Dryák, admins na sh.cvut.cz, duben 1999 :-)