Re: Víkendový projekt - SCPI Switch

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Sobota Červenec 6 23:14:10 CEST 2024

Zdravím,

ještě malé doplnění.
Pokud by někomu vrtalo hlavou, na co je ten malý "samodomo" bastl na té
univerzální destičce, tak to není nic jiného než 2x PCF8574 8-bitový I2C
expandér a jedna 74HC244. To se mi válelo doma v šuplíku. Musel jsem
něco vymyslet, protože Arduino nemá až tak moc pinů, takže jeden PCF8574
obsluhuje těch osm tlačítek a druhý budí přes ten driver 74HC244 ty
relátka. On ten PCF8574 totiž neumí dávat moc proudu do logické 1. Což
by až tak nevadilo, protože relátka se spínají do 0, ale ty kontrolní
LEDky mám pověšené přímo na těch pinech co spínají a rozpínají relátka,
abych viděl na LED skutečný stav a nikoli to, co si myslí Arduino.
Pokud by někdo nepotřeboval LED indikaci, tak by se to dalo celé udělat
bez té universální destičky a použít místo toho třeba 2x
https://dratek.cz/arduino/1380-pcf8574-i-o-expander-i2c-bus-rozsirujici-deska.html
a bude taky dobře. Ale já mám rád svítící čudlíky a proto je to tak, jak
to je.

Jinak cena celého zařízení vychází Arduino 298 Kč, Ethernet shield 358
Kč, relé deska 148 Kč. Tzn. 804 Kč za hlavní části. Zástrčky na panelu
vzadu, tlačítka a krabici nepočítám, to jsem měl doma, nicméně to bude
jistě dražší než aktivní komponenty. Ale zase se dají použít výrazně
levnější krabice (např. tištěné), výrazně levnější zdířky (nikoli jako
tyhle za 25 Kč/kus) a bez tlačítek s LED se lze obejít na úkor komfortu.
Já jsem ty dražší zdířky použil proto, že umožňují nejen zastrkovat
banánky, ale zdířku lze částečně vyšroubovat a chytit pod ní jen oholený
kabel. Což se hodí, pokud chce člověk skupinu zdířek v jedné řadě (třeba
A1-A4) propojit drátem a připojit tam třeba vstupní kabel k multimetru a
na něj připínat postupně signály C1,C2,C3 a C4 a zároveň na A5-A8
připojit multimetr svorkou pro měření proudu a měřit proudy tekoucí z
C5-C8. Možností je mnoho...

Až to celé odladím a vychytám mouchy, tak to dám na Github, kdyby někdo
chtěl.

Zdraví PavelK