Re: [MECH] - Pilníky - údržba?

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Čtvrtek Červenec 4 14:51:22 CEST 2024

Dne 04.07.2024 v 11:36 Pavel Kutina napsal(a):

> P.S.: Čím jsem starší, tím víc mám dojem, že jsem měl jít někam na
> učňák, kde bych si sáhnul jednak na dospělé stroje (soustruh, frézka,
> svářečka), jednak by mi někdo řekl a případně i ukázal, jak se s tím
> vlastně správně pracuje. A to vlastně od kladiva výše...

Já jsem se naučil jak pracovat na soustruhu a frézce z knížek. Když jsem
to před 25 lety kupoval, tak videa na YT ještě nebyla (mám ten dojem),
takže jsem si jednak koupil od Sherline krom soustruhu a frézky také
docela geniální knihu "Tabletop machining" -
https://www.sherline.com/product/5301-tabletop-machining/#description
kde jsou velmi srozumitelně vysvětlené základní operace při obrábění.
Jsou tam také návody na různé výrobky se zvyšující se obtížností atd.
Autor psal tu knihu samzřejmě s ohledem na výrobky jeho firmy Sherline,
ale uvádí tam i mnoho příkladů z praxe na "velkých" strojích a taky
spoustu praktických pouček ze života jako třeba "při obrábění
pochopitelně přesně měřte, ale také se řiďte tím co slyšíte a vidíte.
Správnou rychlost určíte mnohem lépe podle sluchu než podle měření
otáček...", "pokud na zastaveném stroji sjíždíte nástrojem až k
materiálu, položte vždy mezi nástroj a materiál cigaretový papírek" a
mnoho dalších.

Docela se to podle toho dalo naučit, člověk získal trochu cit pro
obrábění a různé materiály atd. Akorát to chce na tom hodně dělat a
získat praxi. Ta se bohužel časem vytrácí, pokud s tím člověk nedělá tak
často, aby si určité věci osvojil natolik, že je dělá automaticky.

S tím mám problém v posledních letech, protože toho nedělám tolik a tak
se mi stane, že na něco zapomenu a pak se mi to vymstí. Typicky zapomenu
zkontrolovat budíkem nějakou osu nebo zapomenu, že je lepší si hranu
najít hledáčkem hran než to zkoušet "od oka".

Zdraví PavelK