RE: MECH: Lze pájet mosaz mosazí?

Ladislav Kručinský ladislav.krucinsky na hermanicky-pivovar.cz
Pondělí Červenec 1 17:13:24 CEST 2024

Pane Němečku děkuji za odpověď, než začnu objednávat tu obalovanou pájku z prvního odkazu, ještě bych měl doplňující dotaz:

Mohu nechat na těch spojích stopy té původní pájky SnPb? Pochopitelně se budu snažit to ohřát a ocelovým kartáčkem odstranit, ale nepodaří se to dokonale. Nebude to té obalované pájce vadit? Nebo se ten cín prostě tím teplem spálí?

Že půjde pozink k čertu mi nevadí, je to v prostředí kde se nevyskytuje vlhkost.

Zdravím

Láďa

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jiří Majzlík Nemeček
Sent: Monday, July 1, 2024 4:56 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: MECH: Lze pájet mosaz mosazí?

https://www.pajky.cz/obalovana-pajka-ag-20-/

Dá se tím zapájet prakticky cokoli mosazného, nerez, ocel, ale ten pozink půjde k čertu. Tání zinku je někde kolem 420 °C, tvrdé pájení bude určitě přes 700. Pro tuhle konkrétní pájku už musí ty pájené díly docela pěkně červenat. Tavidlo neřešíte, stačí to, které je na pájce jako obal. Hořák Meva na to vyzkoušený nemám, pájím tímto https://www.super-naradi.cz/Castolin-KIT-3050-horak-kartuse-7-16-na-tvrde-pajeni-45090-XP-360-piezo-600913-d38093.htm

Jinak je možnost zkusit Sn pájku s přídavkem Cu, třeba https://www.nipo.cz/felder-mekka-pajka-s-sn97cu3-2mm-250g-P676/

Oproti pájkám SnPb je výrazně pevnější a koupíte ji v každém instalatérství. Hořákem MEVA to zapájíte úplně v klidu. Původní pájku s Pb bude potřeba důkladně odstranit, i malé množství výrazně negativně ovlivní výslednou slitinu. Jako tavidlo se mi dost osvědčila Pájecí kapalina na nerez, Elchemco. Pokud je možnost, udělal bych třeba z Cu drátu kroužek, kterým bych ten pájený spoj zpevnil.

JMN