MECH: Lze pájet mosaz mosazí?

Ladislav Kručinský ladislav.krucinsky na hermanicky-pivovar.cz
Pondělí Červenec 1 14:52:51 CEST 2024

Blbý dotaz ale nejdříve vysvětlím situaci.

Mám dvouplášťový kotel, topné médium je fritovací olej, vnější plášť je z
pozinkovaného plechu a do něj jsou vletovány pájkou Pb-Sn fitinky na měřicí
jímky na termistory a na elektrické topné patrony. Všechny tyto komponenty
jsou z mosazi. Stává se mi, že po čase se někde v pájeném spoji objeví
prasklina a teče olej. Je to velmi otravná demontáž, čištění, montáž,
zkoumání kde to zase poteče. Mám dva dotazy:

1 - Dá se mosazná fitinka připájet na pozinkovaný plech pomocí mosazné
pájky? Podotýkám, že ten pozink je místy po čištění a různých ohybech
poškrábaný na železo a znečištěný přepáleným fritovacím olejem.

2 - Pokud ano, dá se toto pájení realizovat propan-butanovým hořákem z kdysi
populární české sady MEVA? Jaké požít tavidlo? Borax nebo je něco lepšího?

Koukám na ChemWeld: CHEM-WELD 4400 a tam je uvedena pracovní teplota 900°C -
to je teplota kterou se to pájí nebo kterou to pak snese při používání?

Na internetu zmiňují i pájku s obsahem stříbra, já bych potřeboval něco, co
se zvládne roztéct po tom pozinku i po mosazi aniž by ta mosaz utrpěla.

Díky

Kručinský