OT Site...trochu akademicke

Petr Simek psimek na jcu.cz
Středa Leden 31 14:41:34 CET 2024

On Wed, 31 Jan 2024, Admin HWnews wrote:

> No ja prave bych chtel vetsinu veci presunout na ten switch pokud to jen
> trochu by slo...umi toho docela dost:
> https://eu.dlink.com/cz/cs/products/dgs-1210-series-gigabit-smart-plus-switches
>
> mam DGS-1210-26 coz je 24x 1Gbps + 2x SFP
>
> vsechno je napojene na nej a do routeru je to pichnuty jednim dratem,
> ale nejak si nejsem schopnej predstavit jak to tam nakonfiguruju

Ja bych sel cestou vlanu a routoval bych je na routeru. Na routeru
si vytvorite virtualni vlan interface s cisly (1,2,3 - 1024) , ty
pak pridate na fyzicky interface (v trunk modu) ktery vede do switche.
Ve switchi vytvorite vlany se stejnymi cisly, prepnete port na router
do trunk modu a date na nej stejna cisla vlanu. Ostatni porty na switchi
pak priradite nativne do vlanu v kterem ten port chcete mit

Na routeru pak jednotlivym vlan interface nastavite IP adresu/masku,
(adresa routeru bude default gw pro PC v danem vlanu) , nastavite
pripadne firewally/omezeni mezi vlany, nastavite dhcp pro kazdy
vlan extra pool . Provoz mezi vlany pak tece pres router coz je
dobre pro filtraci mezi vlany ale i spatne pokud nema vykon.

Kdyz pak treba chcete aby APcko melo dve SSID a kazde terminovalo
do jineho vlanu (domaci/hoste) tak ho pichnete do portu na switch
kam nastavite v trunk modu dva vlany, na APcku podobne vytvorite
dva vlan interface a kazdy spojite s jinym SSID . Provoz mezi temi
dvemi WiFi sitemi pak taky jde pres router kde muzete filtrovat.

Router samozrejme muze delat i ten switch, ale prijde mi komplikovanejsi
nastavovat routing/filtrovani a dhcp na vic mistech.