Re: OT: řízení měniče solárů

Úterý Leden 23 11:18:32 CET 2024

Právě že jde o ty distribuční poplatky. Teoreticky pokud by byla celá
vesnice, nebo oblast připojená jako jeden uživatel, nějaká výměna
energie mezi barákama bude bez distribučních poplatků. Prakticky by si
ta vesnice musela všechno rozúčtovávat ve své režii a je otázka, kolik
lidí by se na tom živilo a na kolik pak ta jejich distribuce vyjde. No
jasně, stačí na to jeden počítač. Ale za kolik by jim ty data poskytlo
datové centrum ČEZu, pokud by všechny elektroměry měly průběžné měření s
dálkovým odečtem. Před časem jsem o těchto věcech komunikoval s
energetičkou MAS Podlipansko. Je tam holka nadšená do solárů a jak prý
tam budou dělat velké komunitní úložiště ze starých baterek z
elektroaut, ale jinak o tom ví minimum. Když jsem se jí po delší době
zeptal, jestli se teda s FVE mám nějak integrovat pod jejich komunitu,
nebo si mám najít dodavatele, kde budu na spotu, už radši ani neodpovídá
na maily. Takže počáteční nadšení a realizační vystřízlivění.

Ale prý to někde v zahraničí opravdu funguje tak, že se zohledňuje
současná výroba a zatížení sítě v nějaké oblasti a distribuční poplatky
se počítají podle toho, kam až ta energie jde. Tohle chtějí prosadit i u
nás. Někdy na podzim jsem se taky zeptal na solární asociaci, jestli
někdy bude (ekonomicky) možné využít volnou kapacitu baterie pro
stabilizaci sítě. Protože pokud dodávám energii do sítě za cenu silovky,
ale beru včetně POZE, distribuce a DPH celkově možná za trojnásobek, tak
to zkrátka nejde, i kdybych tu silovku nakupoval za nulu. Při tom ale
přečerpávačky ČEZu fungujou, tam se to počítá jinak ... Napsali mi, že u
nás naprostá většina FVE se instaluje s baterkou a že v těch baterkách
je už 1 GWh. Pokud bych nakupoval za stejných podmínek, jako prodávám,
mělo by ekonomický smysl baterku v noci dobít a ráno ve špičce něco
nacpat do sítě. Prý o tom problému vědí a už dlouho s ČEZem jednají.

Anděl