Parametry motoru

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Leden 22 14:43:40 CET 2024

Pračkové motory jsou univerzální motory (tj. běží na AC i DC).
V pračkách jsou použité v sériovém zapojení. Ale většinou mají
samostatně vyvedené cívky rotoru statoru, a tak by se daly provozovat i
v jiném zapojení.
Max. výkon při AC 230V bývá někde kolem 300-500W, ale dají se i dost
hodně přetížit.
Jsou dělané jako vysokootáčkové, takže bývají slušně vyvážené a snesou i
nějakých 15 tis. RPM.

Jak známo, tak bez řízení sériově zapojené motory zvyšují otáčky do
nekonečna.
Tady to "nekonečno" (kdy se vyrovnají výkon a ztráty) u AC 230V bude
někde kolem 20-25 tis. RPM. Tak raději zkoušet jen krátkodobě.
Pokud chcete ověřit funkčnost, tak na nízkých otáčkách pojedou už do
nějakých DC 12V, tj. třeba na autobaterku.

Při praktickém nasazení je třeba je řídit. Proto mají vzadu na ose tacho.
Dělají se na to specializované obvody (TDA1085, U209B, U211B).
Ale dá se to samozřejmě řídit i nějakým "Arduinem" s jednoduchým obvodem
pro vstup signálu z tacha.
Dřív se v různých výrobcích (pračky, mlýnky na kafe, roboty atd.)
používaly ty specializované obvody, dneska to tam většinou řídí nějaký
procesor.
Na internetu jsou k dispozici různé DIY konstrukce pro jejich řízení.

Je to šikovný stavební prvek. Jen to znamená to někam zabudovat, protože
většinou to má zcela otevřenou konstrukci.

PL