Problém s displejem Nextion.

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Neděle Leden 14 20:24:15 CET 2024

Stavím ovládací desku ke zdroji Hyundai R4875G1 - viz
http://ok1uga.nagano.cz/zdroje50.htm . Ta pomocí CAN sběrnice komunikuje
se zdrojem a získané údaje zobrazuje na displeji Nextion. Je to už třetí
kousek který dělám. Teď jsem ale narazil na problém, že mi deska
nezpracovává zprávy které jí Nextion zasílá. Ty potřebuji zpracovat při
nastavování napětí a proudového omezení zdroje. Dlouho jsem hledal chybu
v SW protože jsem dělal drobné změny až jsem se vylučovací metodou
dostal k tomu že se mi SW zacyklil v příjmu z nextionu protože nedostal
platná data. Chybu jsem opravil, takže už nedochází k zacyklení ale ke
zpracování stisku tlačítek na Nextionu stále nedochází. Konečně jsem
dostal spásný nápad že chyba nemusí být v SW a podíval jsem se na
komunikaci osciloskopem. A nestačil jsem se divit. Obrázek z osciloskopu
je v příloze.

Modrá stopa je signál který jde z procesoru (ATMEGA328) do Nextionu a
žlutá jsou odpovědi z Nextionu. Je vidět že do TX signálu z Nextionu
proniká signál vysílaný z procesoru a způsobuje tam krátké zákmity které
znemožňují správné dekódování zpráv. Když odpojím vodič s modrým
signálem rušení zmizí, a krásně vidím zprávy které Nextion zasílá takže
je zřejmé že rušení skutečně pochází z Nextionu. Dříve jsem používal
starší rodiny Nextionů NX3224T02_11, teď jsem použil novější
NX3224F028_11. Dříve jsem se s tímto problémem nikde nesetkal. Vedení k
Nextionu je krátké a po zjištění tohoto problému jsem vodiče RX a TX dal
co nejdál od sebe, takže k přeslechům ve vedení nedochází. Napájení
nextionu je dobře zablokované a jeho napájecí napětí je čisté. Na rušený
vodič jsem zkusil připojit pull up odpor 10k - nic se nezměnilo.

A tím se dostávám k dotazu. Nesetkal jste se někdo s tímto chováním
Nextionu ? Druhý kousek nemám takže nemohu ověřit zda jde o vadný kousek
nebo obecný problém. A pokud jste na takové chování někdo narazil jak
jste to řešil ? Zatím počítám že tam udělám tvarovač se 2ma tranzistory,
který posune rozhodovací úroveň pod to rušení. Ale na desce je velmí
málo místa a bude to ošklivý bastl. A je to takové "nehezké" řešení.
Kdyby někdo znal lepší řešení byl bych zavázán.

Martin.