Re: [OT] Krbová kamna s výměníkem do vody - jak na to

Čtvrtek Leden 11 15:59:24 CET 2024

S tím výkonem - mám TČ 7 KW a krbovky bez výměníku taky 7 KW. Barák má
výpočetní ztrátu 5 KW. Když jsem stavěl a chodil po výstavách, ptal jsem
se na nějaké malé (5 KW) krbovky 5 KW s výměníkem. Tak malé s výměníkem
prý ani náhodou. Taky mi řekli, že když budu mít kamna v obyváku, který
chce cca 3x míň tepla, než je počítáno pro celý barák, zatopit si v tom
můžu, ale musím si otevřít okno :-)
Praxe vypadá úplně jinak. Zatopím v kamnech a asi 2 hodiny to nikde není
znát. Až se ohřeje vzduch u stropu, teprv se to teplo projeví i dole
(stropy mám 2,90). I potom je tady velká akumulace tepla (stěny,
nábytek) a pořádně se to prohřeje tak za půl dne. Pak otevřu dveře do
chodby a nechám teplo utíkat nahoru do patra, kde jenom spíme.

TČ mi topí do podlahovky a tam je akumulace ještě větší. Zvykli jsme si
TČ na  noc vypínat, přece jen je trochu slyšet. Teď co mám soláry 8 KWp
a v zimě, když svítí, dávají přes poledne 5,5-6 KW, TČ nechávám běžet
bez termostatu od rána, dokud je vidět. Má příkon i s oběhovkama 1,7 KW,
takže to soláry utáhnou i při polojasnu. Když bylo dneska -8, bylo tady
ráno 20,5 stupně. Do odpoledne se to postupně ohřeje na 23. Když to
vypnu, ještě teplota asi 2 hodiny leze tak o 0,5 stupně nahoru a po 4
hodinách sleze na těch 23. Něco mám odměřené tady
https://www.vaelektronik.cz/tepcerp/vodavodapoc.html
Při těch -5 je to TČ s vypínáním na noc tak akorát. Kdyby mrzlo víc,
musel bych to zapínat přes termostat i na noc, nebo ráno hodit pár
polínek do kamen. Ty kamna mi jsou sympatičtější :-)

Anděl