RE: Zemřel Niklaus Wirth

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Neděle Leden 7 22:08:23 CET 2024

Páska samotná odpovídala době, ale celý ten cyklus ladění byl šílený. Nejdřív se to muselo vyděrovat, v Dejvicích byla děrovna plná dálnopisů. Stály se na to fronty, dělaly pořadníky, navíc tam nepustili nikoho kdo neměl v indexu razítko, že absolvoval školení práce s dálnopisem. Pak se to odneslo na Karlák, hodilo do koše před výpočetním střediskem a pak se tam každý den chodilo, jestli bude v přihrádce výpis. Program se neděroval přímo, byl uložený na počítači, páskou se řídil off-line textový editor. Taky slušná drbačka, půlka chyb byla v ovládání editoru. To vše ještě v době, kdy v Zelené (budova rektorátu) již měli ICL s několika terminálovými učebnami.

BTW, tu FS1500 můžete vidět v Dobrodružství Poseidonu, padouch tím měl naprogramované bomby :-)

Aleš Procháska

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Sunday, 7 January, 2024 21:18
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Zemřel Niklaus Wirth

Tak na tom mě udivuje víc věcí.
Jednak, že páska někomu připadala otravná. Mně to tehdy přišlo naopak jako úžasná věc.
Zvlášť pokud se používaly čtečky FS1500, tedy s rychlostí 1500 znaků za sekundu.
Což byla mimochodem prý nejrychlejší sériově vyráběná čtečka na světě. Dělala se v Česku.
Když to četlo na plný plyn, tak z toho páska letěla ven velkým obloukem.

A druhá věc, že jste ladili na pásce.
U nás se programy děrovaly na štítky, aby bylo možné snadno dělat změny a doplnění, prostou
výměnou nebo doplněním štítků.
Nevím, jak by se to dělalo na pásce, když nějaké záznamové zařízení s terminálovým přístupem
jste předpokládám k dispozici neměli.
To pak snad jedině stříhat a lepit pásku, nebo to vždy znovu naťukat.

Já jsem se ve 2. ročníku stal hrdým majitelem Sinclair ZX Spectrum.
Vyrobil jsem k němu interface, který simuloval právě čtečku FS1500 a mohl jsem tak přenášet
zdrojáky a texty (včetně později i textu své diplomky), napsané v klidu na kolejích na Spectru.
Protože jsem to dělal načerno, tak napřed se na mě systemáci dívali škaredě. Ale pak jsem
vyráběl podobný interface i pro ně pro jiné počítače.

PL