Re: LiXXX baterky a BMS - bylo Vadné akumulátory vo vysavači Regulus PowerVac 2v1 [v2]

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Leden 6 14:09:41 CET 2024

Bateriové bloky 48V jsou dostupné za celkem slušné ceny. Buď i hotové,
nebo poskládatelné ze standardních článků a standardních mechanických
škatulí.
Ale běžně se nedají skládat do HV stringů.

Tak můj plán je osadit je jenom balancerem a detekční elektronikou
podvybití/přebití/teploty/rozjetí článků, ale už ne silovým akčním prvkem.
Jen bych ty chybové signály (galvanicky oddělené optronem) posčítal
dohromady, a nějaký odpojovač by byl až v nějaké společné nadřízené škatuli.

A i tam ještě 2-stupňově: napřed při menším překročení by se ta škatule
pokusila po Modbusu ovlivnit měnič (podle okolností vypnout nabíjení
nebo naopak odpojit spotřebu).
A teprve kdyby tohle třeba do 10 sekund nezafungovalo, tak by to šláplo
na nouzovou brzdu a baterku natvrdo odpojilo.

Pro prvotní připojování by bylo pěkné tam mít něco jako slowstart. Tedy
aspoň nějaký výkonový odpor, posléze přemostěný kontaktem.
Protože je to víceméně jednorázová záležitost, tak by asi stačil jen
rukou ovládaný spínač.

Baterky jsou dneska na fotovoltaice asi ta nejdražší komponenta.
Měnič se pro takovou běžnou domkařskou FVE 8-10kW dá pořádit za 30-60
tis. Kč, panely za 50-80 tis. Kč.
Ale rozumně velká baterka kolem 15 kWh už v HV provedení bude stát tak
160-200 tis. Kč.
Tak pokud by si ji člověk dokázal poskládat sám za polovičku, už je to
citelná úspora.
Navíc s perspektivou dobré rozšiřitelnosti, což je obecně u firemních HV
baterek často docela problém.

PL