Re: Zemřel Niklaus Wirth

Sobota Leden 6 13:53:21 CET 2024

Naopak! V Pascalu středníky na rozdíl od C nejsou všude povinné. V Pascalu je
středník oddělovač příkazů, takže když je jen jeden příkaz nebo před ukončující
závorkou tudíž být nemusí (ale může), zatímco v C je středník povinný ukončovač
příkazu všude a chybět nesmí. U obou jazyků to vyplývá z gramatiky a není to
samoúčelná zlovůle autorů.
Z pohledu, že se pozná, kde příkaz končí, tak tam proto středník být nemusí (což
není tak úplně pravda, ale pro člověka to tak může vypadat), by středník nemusel být
ani v řadě jiných jazyků, C/C++ nevyjímaje, takže jako argument proti Pascalu to
není zrovna případné.

Jediné, co mě na tom zpočátku dráždilo, že v Pascalu středník někde být nesmí - před
else nelse - ale ono je to logické, protože mezi then a else smí být buď jeden
příkaz nebo blok, takže více příkazů oddělených středníkem tam z principu být
nemůže.

Já jsem začínal na BBC BASICu, ten měl funkce a procedury, takže se v něm
programovalo kulturně (tedy přesněji řečeno dalo programovat kulturně, prasárny se
spaghetti-goto se tam samozřejmě taky daly dělat). Pak jsem objevil assembler 6502,
protože ten se do toho jejich BASICu dal snadno vložit a dovolil mi šáhnout níž;
díky němu jsem trochu začal chápat, jak počítač funguje. Pak jsem se na škole učil
programovat v Pascalu, to mi přidalo k těm procedurám/funkcím další dobré zvyky v
programování (a Pascal si vynutil je používat), takže pak přechod na C a později C++
neznamenal divočinu. Myslím, že ty dobré zvyky vedly k tomu, že v C/C++ nejsem
zbytečné prase jako řada těch, co začínala v jiném BASICu nebo až s C (nebo ještě
hůř myslí si, že píše v C, ale překládá C++ překladačem), o děsu Picaxe nebo Arduinu
ani nemluvě.

Pohledem zpátky se mi Pascal jeví jako skvělý jazyk pro výuku algoritmizace +
programování i dnes, čistý, jednoduchý, metodický. Ale zdá se, že "je nová doba" a
tenhle můj názor je jaksi zastaralý. Zdá se mi, že dnes spíš letí neučit se dobře
programovat, ale pokud už vůbec vytvářet nový program a né stáhnout cosi z webu, tak
rychle něco v Pythonu nebo Arduinu zmasit, nezajímat se o efektivitu ani paměťovou
nebo výpočetní složitost ani jestli to vůbec je správně nejen na tom maximálně
jednom pokusném vstupu, hlavně aby to už bylo hotový. A podle toho pak vypadají
výsledné (žel i komerční) aplikace, za které bych zápočet z programování nedal.
Několikagigabajtové vývojové prostředí, knihovny, co nemůžou fungovat ani autorovi,
gumovej editor, výsledně megabajtový Hello World kde písmena jak kdyby ručně
vykreslovali trpaslíci, aplikace co se spouští věčnost, vyžere paměti co může,
uživatelsky zoufale nekonzistentní a nepřítulná, mezi verzemi nadbytečně měněná,
občas se zoufale zavidlí, zatuhne nebo sebou řízne a bez internetu nefunguje...

D.O.