Rozborka měniče GW3648-EM

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Pátek Leden 5 10:43:21 CET 2024

Zdravím,

dostal se ke mě měnič GW3648-EM  kde došlo k havárii: zkrat jednoho -
pólu PV stringu na PEN.

Vzhledem k tomu, že měnič nemá izolovanou topologii, tak to nadělalo
docela paseku. Našel jsem 6ks rozstřelených IGBT tranzistorů FGA40N65.
Dva byli ve zkratu, zbytek rozsypaných napadrť. Vizuálně to všechny
cesty na PCB přežily bez jakékoliv újmy. Dále u těch IGBT kde došlo ke
zkratu, tak jsou ještě spálené rezistory v obvodu budiče. Je šance, že
to budič FOD8342T přežil?

Deska je zalakovaná, takže se blbě na ni pájí.  Ty dva asi vyměním,
zbytek uvidím.

Provedení měniče mi přijde docela bytelné - například relé, které
odpínají GRID a BACKUP jsou zdvojené a jestli se dívám dobře, tak je tam
i kontrola, že opravdu odpadají.  Filtrační cívky mohutné, kondenzátory
taky.  přijde mi to jako neošizená konstrukce.

Zajímavý je jumper u CPU - je u něj tabulka se 3 výkony, tak jak jsou
měniče prodávány. že by to byla jediná modifikace? :-)

Celé je to rozložené do 3 dílů - horní deska, zde jsou filtry, spínací
relé a měřící obvody.  Dále spodní deska, kde je CPU, baterie
kondenzátorů, výkonové polovodiče normálně skryté pod deskou otočené k
zádům, jež tvoří chladič.  A třetí část je blok zalitý šedou gumovou
hmotou, do kterého jdou kabely od baterky, PV stringů a zřejmě i AC
které prošlo filtry (musím ještě prozkoumat).

Co je uvnitř je otázkou, podle mě je tam nějaký DC-DC měnič, který řeší
změnu napětí baterky, PV stringů  a napětí pro střídače (H můstky jsou
na hlavní desce). Zajímavé je, že do toho zalitého bloku nevede žádný
komunikační kabel, jen výkonové tlusté kabely.

Kdo se chce podívat, fotky jsou zde:

https://cloud.zapadlo.name/index.php/s/4Z9aMGYCxaP3Dfg

Petr