Navijak s regulovatelnou rychlosti navijeni/odvijeni
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pondělí Srpen 5 15:36:30 CEST 2024
Ale komutátorový motor (DC nebo univerzální) sice umí elektrodynamicky
brzdit, ale s důrazem na to "dynamicky".
Takže šalina z vysoké rychlosti přibrzdí dobře, ale v kopci to stojící
šalinu neudrží.
Takže ani ten naviják by to ve stojícím stavu nebo pomalu jedoucí
neudrželo. Leda snad s nějakým enkodérem a rychlým řízením.
Kdežto BLDC motor má plnou sílu i při nulových otáčkách. Takže i ten
naviják nebo šalinu by klidně udržel na místě elektricky, bez mechanické
brzdy.
Takže pomalý rozjezd je pak snadná a hladká věc.
PL
*****************
Dne 5.8.2024 v 10:10 Pavel Hudeček napsal(a):
> Nebo naopak použít ten s komutátorovým, nejlíp sériovým a normálně s
> ním brzdit, jako to už min. 100 let dělaj tramvaje.
>
> PH
>
> Dne 04.08.2024 v 16:41 Petr Labaj napsal(a):
>> Technicky to není složité. Ale jestli se to dělá (v malém provedení)
>> nevím.
>>
>> Dnešní moderní výtahy taky nebrzdí mechanicky, ale elektricky.
>> Mechanická brzda je jen nouzová nebo parkovací.
>> Takže to chce naviják nikoli s DC motorem nebo sériovým AC nebo
>> asynchronním, ale s BLDC motorem.
>> Ten má plný moment i při nulových otáčkách.
>> Člověk z oblasti CNC by řekl prostě běžné AC servo s brzdou.
>> A se šnekovým převodem pak přídržní síla bude stačit úplně minimální.
>>
>> PL
Další informace o konferenci Hw-list