Navijak s regulovatelnou rychlosti navijeni/odvijeni

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Srpen 5 15:36:30 CEST 2024


Ale komutátorový motor (DC nebo univerzální) sice umí elektrodynamicky 
brzdit, ale s důrazem na to "dynamicky".
Takže šalina z vysoké rychlosti přibrzdí dobře, ale v kopci to stojící 
šalinu neudrží.
Takže ani ten naviják by to ve stojícím stavu nebo pomalu jedoucí 
neudrželo. Leda snad s nějakým enkodérem a rychlým řízením.

Kdežto BLDC motor má plnou sílu i při nulových otáčkách. Takže i ten 
naviják nebo šalinu by klidně udržel na místě elektricky, bez mechanické 
brzdy.
Takže pomalý rozjezd je pak snadná a hladká věc.

PL

*****************

Dne 5.8.2024 v 10:10 Pavel Hudeček napsal(a):
> Nebo naopak použít ten s komutátorovým, nejlíp sériovým a normálně s 
> ním brzdit, jako to už min. 100 let dělaj tramvaje.
>
> PH
>
> Dne 04.08.2024 v 16:41 Petr Labaj napsal(a):
>> Technicky to není složité. Ale jestli se to dělá (v malém provedení) 
>> nevím.
>>
>> Dnešní moderní výtahy taky nebrzdí mechanicky, ale elektricky. 
>> Mechanická brzda je jen nouzová nebo parkovací.
>> Takže to chce naviják nikoli s DC motorem nebo sériovým AC nebo 
>> asynchronním, ale s BLDC motorem.
>> Ten má plný moment i při nulových otáčkách.
>> Člověk z oblasti CNC by řekl prostě běžné AC servo s brzdou.
>> A se šnekovým převodem pak přídržní síla bude stačit úplně minimální.
>>
>> PL



Další informace o konferenci Hw-list